Biltse Nieuwe

Sint Maartenskerk bruist van variërende muziek

MAARTENSDIJK – Een groot koor, voluit zingend, staat in de Sint Maartenskerk. Het koor, begeleidt door Julia Scepanovic, zorgt voor harmonische klanken. Het thema van de uitvoering is kerst maar dat is niet het enige waar de focus ligt. Opvallend is namelijk de verschillende soorten muziek die na elkaar worden gespeeld. Die is met een reden zo variërend, er zijn muziekstukken uitgezocht die de avond interessant maken voor een breed publiek.

Het is een mooie winterdag op 17 december. In de Sint Maartenskerk is van alles aan de gang. Daar is de kerstuitvoering waar al dagen voor gerepeteerd wordt. De leden van het Algemeen Zangkoor Maartensdijk, staan om 15:20 nog op het podium te rommelen en hun plek te zoeken. De voorstelling begint om 15:30 maar mensen mochten al vanaf 15:00 naar binnen. De kerk loopt vol met allerlei verschillende mensen, veel feestelijk gekleed. Nog even en de voorstelling gaat beginnen. Volgens Scepanovic, die sinds 2020 het AZM begeleidt, is het ‘een geliefd koor dat vaak volle zalen trekt’, en dat is te zien.

Mozart klinkt door de kerk heen. Na de laatste toon is gespeeld, begint het koor met een kerstlied. “We proberen een breder publiek aan te trekken door een gevarieerd programma te bieden”, zegt de dirigente. Met een breed publiek worden vooral verschillende soorten muziekliefhebbers bedoeld en niet per se bijvoorbeeld verschillende leeftijden of afkomsten. Julia heeft zelf veel inspraak gehad op wat er gespeeld wordt. Dat doet ze samen met de commissie van het zangkoor. Met z’n allen bepalen ze nauwkeurig wat wanneer in de uitvoering komt en hoe ze die variatie bereiken. Na een kerstlied bewondert iedereen de solo van Scepanovic, die weer een ander muziekdeel aansnijdt.

De dirigente verteld dat het vandaag dus een speciale uitvoering is omdat er voor het eerst door het AZM veel verschillende muzieksoorten worden gemengd in een uitvoering, ‘Elk muziekstuk heeft een bepaald karakter, eerst de sfeer lichter maken en dan weer veranderen’, aldus Julia. Het publiek krijgt het niet meteen mee maar als er over begonnen wordt, merken ze het op. ‘Ik heb niet per se gemerkt dat het zo bedoeld was voor een breed publiek maar nu je het zegt snap ik het wel, er worden inderdaad veel verschillende stijlen gespeeld’, aldus Henrie, een aanschouwer van de uitvoering. Hij heeft een wijntje in zijn linkerhand, en kijkt tevreden om zich heen.

Tijdens de uitvoering wordt het buiten langzaam donker, de zachte verlichting geeft een romantische sfeer aan de middag. In de kerk staat Scepanovic statig te dirigeren. Haar blonde haar valt geföhnd op haar schouders. “De dirigent bepaald ook de interpretatie van een stuk, dat is een grote rol”, verteld ze over de uitvoering. Het is te zien dat ze het met veel passie doet, en dat er een duidelijke gedachte achter zit waar lang over nagedacht is. Dat is meestal de norm voor een goede uitvoering maar voor deze middag is er extra hard over nagedacht. De keuze van de gespeelde muziek is van groter belang dan normaal.

Als de voorstelling is afgelopen mag iedereen met hun kaartje ook nog een drankje halen. Een biertje, wijntje, frisdrank of zelfs een koffie is van de partij. Dat zorgt voor een gezellige afsluiter maar vooral voor de mogelijkheid voor alle aanschouwers om te bespreken wat ze van de middag vonden. Na een tijdje loopt de kerk langzaam leeg en wederkeert de rust in Maartensdijk.

De naam van de anonieme aanschouwer is bij de redactie bekend.

Loulou Hintzen

Loulou Hintzen (2003) studeert Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Als beginnend journalist schrijft zij nieuwsberichten over actueel nieuws in Utrecht Zuid. Voor vragen of suggesties kunt u mailen naar loulou.hintzen@student.hu.nl