Biltse Nieuwe

Grote opkomst bij tweede editie kerstmarkt Reinaerde

Foto: Anniek van Boheemen

DEN DOLDER – Midden in de bossen van Den Dolder ligt Reinaerde Dennendal, een dagcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking. Op vrijdagmiddag 15 december kun je van een afstandje al het geroezemoes en kerstmuziek horen: er is een grote kerstmarkt gaande, speciaal voor de inwoners van het dagcentrum en hun familie en vrienden.

De kerstmarkt vindt plaats op een bewolkte vrijdagmiddag, maar daar laten de bezoekers zich niet door tegenhouden: op de tweede editie van deze kerstmarkt lopen er zo’n 300 bezoekers rond. Op een plein tegenover het dagcentrum staan allerlei verschillende soorten kraampjes. Bij het ene kraampje haal je zelfgebakken oliebollen, en bij de ander sla je zelfgebreide truien en sjaals in. Het plein is rijkelijk versierd met opgemaakte kerstbomen, kerstlampjes en tafels met feestelijke kleden. Bewoners lopen samen met hun geliefden enthousiast rond de markt en stoppen af en toe bij een kraampje om een praatje te maken of een aankoop te doen, terwijl er op de achtergrond gezellige kerstnummers worden gedraaid.

Om de kerstmarkt dit jaar extra speciaal te maken voor de bewoners zijn er een aantal speciale acts en activiteiten georganiseerd. Zo lopen er bijvoorbeeld twee engelen rond die uitbundig met hun vleugels wapperen en hier en daar een praatje maken. Ook is er een kerstman die samen met zijn bel de hele markt afstruint, op zoek naar een nieuw gezicht om een glimlach op te plakken. Maar het grootste optreden van de middag is die van Reggie. Reggie heeft een DJ-set en een microfoon tot zijn beschikking, en laat die geen seconde ongebruikt: de hele middag zingt hij kerstliedjes, en waagt af en toe zelfs een dansje met een van de bewoners. “Bij bijna alle feestjes hier op Reinaerde komt hij zingen. Hij kent inmiddels bijna alle bewoners”, vertelt Petra Overhand, vrijwilligerscoördinator bij Reinaerde.

De kerstmarkt stopt niet bij het plein: ook binnen in het dagcentrum staan een aantal kraampjes, waar een paar van de bewoners zelfgemaakte spulletjes verkopen, zoals kerstornamenten en versieringen om je huis feestelijk te maken. Ook is er een kraampje waar de bezoekers zelf iets rond het kerstthema kunnen knutselen: zo is er voor ieder wat wils. Maar niet alleen bewoners zitten achter een kraampje: van tevoren konden bedrijven of geïnteresseerden zich aanmelden om met hun kraampje op de markt te staan. Dit jaar was de markt ook verkopers populair: op bijna ieder vrij stukje grond buiten op het plein staat een kraampje.

Hoewel het grootste doel van de middag is om de bewoners en bezoekers een fantastische middag te bezorgen, hoopt Reinaerde ook wat meer te bereiken met de middag: zo willen ze graag dat er zo veel mogelijk mensen van buiten hun eigen cirkel naar de markt komen. Zo hopen ze nog meer fijn contact te creëren voor de bewoners, met mensen die ze normaal gesproken niet zouden zien. Tot nu toe lukt dat aardig: de kerstmarkt is dit jaar al een stuk groter dan het voorgaande jaar, vertelt Susanna Freen, secretaresse bij Reinaerde. “De markt wordt alleen maar groter. Er zijn dit jaar bijvoorbeeld ook een aantal kraampjes bij van bedrijven van buitenaf. Ik kan alleen maar zeggen: volgend jaar is het nog groter.”

Anniek van Boheemen

Anniek van Boheemen (2004) schrijft over van alles, maar heeft een speciale interesse in kunst & cultuur. Deze interesses uit zij in nieuwsberichten, essays en opiniestukken, maar ze is nieuwsgierig naar alle vormen van media. Ze schrijft op het moment voor de Biltse Nieuwe en studeert af en toe ook nog journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Voor tips en tops is ze te bereiken op anniek.vanboheemen@student.hu.nl.