Biltse Nieuwe

Sjors Sportief en Creatief laat kinderen in De Bilt zelf hun sport kiezen

Gijs van der Lee, eigenaar van cultuur en sportstimulering Nederland en oprichter van het project Sjors Sportief en Creatief, vertelt waardoor dit project tot stand is gekomen en wat het kan toevoegen aan De Bilt.

Wat is het doel van Sjors Sportief & Creatief?

‘Ontdek je talent. Dat is onze slogan en dat zegt het eigenlijk allemaal. Het gaat erom dat je je talent kan ontdekken op een laagdrempelige manier. Misschien heb je wel enorme aanleg voor theater, maar weet je niet zo goed wat er in de buurt zit. Hiermee kan je dat makkelijk uitzoeken’.

Hoe is het opgericht?

‘Ik ben dit zo’n twaalf jaar geleden begonnen. Ik was bezig met mijn afstudeerstage in Oss. Ze wilden dat kinderen meer gingen sporten en toen ben ik met dit idee gekomen. En het sloeg aan.  Vervolgens is er een kennismakingsconcept geweest. We zijn bezig geweest met de marketing door de boekjes te maken die kindvriendelijk zijn en dat kinderen de naam makkelijk konden onthouden. Vandaar dat de naam Sjors is bedacht samen met het poppetje van het logo. Eerst was het alleen maar sport, later kwamen er ook de creatieve activiteiten bij. Ik ben begonnen met mijn nicht. Inmiddels is het uitgegroeid tot een grote onderneming waarbij dagelijks tien mensen bezig zijn met de boekjes’.

Waarom is de naam Sjors gekozen?

‘Eigenlijk is dat ineens bedacht. Ik was samen met mijn vrienden op een bepaalde avond en toen vertelde ik waar ik mee bezig was. Ik zei dat ik nog een naam zocht en dat het iets moest zijn wat meteen zou blijven plakken. Eigenlijk moesten kinderen meteen kunnen onthouden wat de naam was. Toen zei een vriend van mij ineens: ‘misschien Sjors Sportief?’. Die naam beviel me meteen. Dus ik zei direct: ‘dat gaat hem worden en ik ga hem ook niet meer veranderen’.  Vervolgens is hebben we het poppetje van het logo erbij verzonnen’.

Waardoor is uiteindelijk creatief er ook bijgekomen?

‘De vraag kwam uit de gemeente die voorheen Landerd heette, inmiddels is dat gemeente Maashorst. Daar hadden ze een jeugdburgermeester en die heeft gevraagd of er ook cultuuractiviteiten bij komen. De kinderen vonden het sporten al heel erg leuk, maar ze waren ook geïnteresseerd in meer creatieve dingen. ‘Eén en één is twee’, dachten wij toen. Dus we hebben er een combinatie van gemaakt’.

Is er een onderscheidt in groepen wie hiervan gebruik maken?

Dat is voor ons lastig om te beantwoorden, omdat we cijfers van de gemeente zelf niet hebben. We hebben het eigenlijk ook te druk om dat uit te zoeken. Iedereen mag gratis meedoen, maar we hebben niet een beeld waar iedereen vandaan komt. Al merken we wel dat op plekken waar meer islamitische scholen zitten, waardoor er misschien ook meer kinderen met een migratieachtergrond zitten, minder aanmeldingen zijn. Dat kan onder anderen komen, omdat er een taalachterstand kan zijn, of de ouders hebben weinig ervaring met het internet. Soms worden hierdoor de boekjes met de activiteiten niet helemaal begrepen. Zij zouden eigenlijk hulp hierin moeten krijgen van de gemeente’.

Merkte je dat er te weinig werd gesport door kinderen?

‘Nee niet echt, nou ja, wellicht een beetje. Maar dat was niet echt het doel dat ik voor ogen had met dit project. Ik ben zelf opgegroeid in een klein dorpje en iedereen zat daar bij de voetbalclub, zo ik ook. Nou vond ik voetbal leuk, maar ik kan me ook best voorstellen dat anderen maar op voetbal gingen, omdat iedereen dat deed. Achteraf kom je er dan wellicht achter dat je een andere sport veel leuker vindt. Door middel van dit project kan je daar eerder achter komen’.

Welke sporten zijn onder kinderen populair?

‘Dat is lastig te zeggen. Deels omdat het vaak genoeg wisselt, maar ook omdat kinderen die bijvoorbeeld al op voetbal zitten, zich dan niet voor een proefles opgeven. Hierdoor lijkt het alsof voetbal daar dan niet populair is. Dit kan dus het beeld vertekenen. Wel zien op het moment dat volleybal en basketbal niet super populair zijn. Maar nogmaals, dat kan vaak genoeg veranderen. Stel dat de dames van het volleybal de volgend Olympische spelen winnen, dan zien we misschien wel een stijging in populariteit’.

Hebben jullie die verandering in populariteit qua sporten in de praktijk wel eens gezien?

‘Ja wel eens, opvallend is dat na de Olympische spelen atletiek ineens een stuk populairder is. Kinderen zien die atleten rennen, vliegen, springen, werpen en noem het maar op’.

Waarom is dit project in De Bilt gekomen?

‘De gemeente is naar ons toegekomen, omdat ze interesse hadden. We hadden zo’n acht jaar geleden een kennismakingsconcept, wat dit inmiddels alweer de achtste editie in de Bilt maakt. Voor echt specifieke informatie moet je alleen wel bij de gemeente zijn, ik kan daar niet zo heel veel over zeggen.

Staan er gemeenten op de planning die ook bij Sjors komen?

‘Alles is mogelijk. Momenteel is zo ongeveer de helft van Nederland lid bij ons. Zodra er een gemeente bij ons aanklopt, maken we een plan. Tot nu toe is nog nooit een gemeente gestopt. Zelf op een gemeente afstappen doen we eigenlijk nooit’.

Anne Fokkenrood

Anne Fokkenrood (2004) is een studente aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Een creatieve geest met interesse in de wereld om haar heen. Verhalen hebben twee kanten en in haar werk laat ze beide kanten aan bod komen.