Biltse Nieuwe

Maartensdijk maakt kennis met de nieuwe voorzitter van de Dierenweide

Natuur van Nederland. Foto gemaakt door: Danny Steensma

MAARTENSDIJK – De dierenweide van Maartensdijk die altijd vol staat met verschillende dieren zoals varkens, schapen, geiten en nog veel meer heeft sinds 1 januari 2024 een nieuwe voorzitter. Anouk de Lange heeft de functie overgenomen nadat de oude voorzitter is opgestapt.

Omgeving

Er zijn op de dierenweide zeven verschillende diersoorten te vinden zoals varkens, kippen, hanen en schapen. ‘Mijn favoriete dier van hen allemaal is het zwarte hangbuik zwijntje genaamd  William. Hij is vernoemd naar de koning en is altijd blij om mij te zien’, vertelt de Lange. De stallen van de dieren liggen verspreid uit elkaar. De geiten en hangbuik zwijntjes zitten samen in één stal, terwijl de konijnen hun eigen speelplaats hebben. De hanen kukelen hard door in de vroege ochtend en de schapen liggen nog relaxed te slapen.

Kiesproces

Terwijl de nieuwe voorzitter naar het konijnenhok loopt om te checken hoe het met de konijnen gaat vertelt ze hoe het proces om gekozen te worden als de nieuwe voorzitter van de dierenweide is verlopen en waarom ze het precies wou worden, ‘we hebben twaalf vrijwilligers, eigenlijk een te kleine groep om echt te kunnen stemmen, maar wel is aan elk van hun gevraagd wie zij denken dat het beste zou zijn om de nieuwe voorzitter te worden. Waarom ik graag voorzitter wou worden is omdat ik al een jaar hier als vrijwilliger ben en vond dat er veel moest gebeuren en ik dacht waarom doe ik dat zelf dan niet’.

Eerste week

De Lange loopt over het pad langs de schapen die in het gras liggen te slapen en zegt dat haar eerste week als de nieuwe voorzitter van dierenweide Maartensdijk goed is gegaan, ‘het is allemaal goed verlopen, er is een officiële ceremonie geweest om mij als nieuwe voorzitter te installeren, nadat ik al het papierwerk had ondertekend was het weer tijd om gewoon aan het werk te gaan als vrijwilliger’.

Meningen

Terwijl ze het konijnenhok opent komt er een auto aanrijden met de voorzitter van Vierstee 2.0 Edwin Plug die hier ook als vrijwilliger aan de gang gaat om voor de dieren te zorgen. Plug is net zo enthousiast hier als hij was bij Moving Maartensdijk en vertelt met een vrolijk gezicht dat hij blij is met de Lange als de nieuwe voorzitter. ‘Anouk is een topper, zij is dierenweide Maartensdijk en heeft echt het hart voor het werk. Zij heeft hart en ziel voor de dieren van de dierenweide en ik zou niemand anders willen hebben als voorzitter’, zegt Plug.

Toekomst

Al met al zijn de mensen zeer tevreden met de Lange als nieuwe voorzitter van dierenweide Maartensdijk. Meneer Plug is alleen maar positief over de nieuwe voorzitter en staat 100 procent achter haar beslissingen voor de dierenweide. De Lange kan ook niet wachten op de toekomst en wat deze gaat brengen. Met de meningen en stemmen die elke vrijwilliger heeft gegeven om de Lange de opvolger te maken van Gert-Jan Weierink ziet de toekomst er rooskleurig uit voor dierenweide

Danny Steensma

Danny Steensma (2005) is een beginnend journalist die studeert aan de Hogeschool van Utrecht. Hij maakt nieuwsberichten in Utrecht-Zuid en wil nog meer leren over hoe iemand een goede journalist wordt. Het lijkt hem leuk om iets te doen met radio, maar wil wel verder groeien in alle aspecten van journalistiek. Hij is optimistisch voor de toekomst en kijkt er naar uit wat het gaat brengen. Danny Steensma is in 2022 geslaagd op het Cals college Nieuwegein. Hij deed daarna HBO-ICT voor een jaar en besloot daarna toch te kiezen voor journalistiek. Danny is beschikbaar via danny.steensma@student.hu.nl als u contact wilt opnemen