Snacks en kletskoek
Sinds ik lesgeef op de SVJ denk ik tijdens het bezoek van nieuwssites vaak aan de uitspraak: Je moet betalen, ‘pannEkoek‘ uit VPRO-serie Toren C. Want waar enkele media een harde betaalmuur hebben, geven bijvoorbeeld AD en Telegraaf flink wat artikelen weg. Is dat slim?
Rechten afbeelding: Pepijn van der Putten
Prijswinnend NRC-journalist Tom-Jan Meeus verwoordt het scherp in een interview met Villamedia: ‘Het is niet te verdedigen dat de inhoudelijk meest interessante stukken achter betaalmuren zitten en dat oppervlakkige kletskoek vrij toegankelijk is.’ Denk aan: ‘Eloise van Oranje pakt koffers voor terugkeer naar Nederland’ – terwijl voor een analyse over de aangifte van Geert Wilders tegen Frans Timmermans over een oproep tot geweld in een toespraak, betaald moet worden. ‘Niet te verdedigen’ zegt Meeus en hij wil in gesprek met zijn hoofdredactie over de vraag of zijn nieuwsbrief gratis moet worden.
In hetzelfde Villamedia magazine staat ook een interview met Janna Nieuwenhuijzen, de oprichter van Snackpaper. Een socialmedia-account dat complexe nieuwsartikelen vertaalt naar een jonge doelgroep. Kort door de bocht: jongeren lezen geen nieuws en volgen wel influencers die onzin verkopen dus als je ‘influencer marketingstrategieën toepast op journalistieke inhoud’ gaan jongeren het nieuws wél volgen. En dat is belangrijk want ‘dat zorgt voor sociale cohesie in de samenleving’…. zegt de oprichter. Niet voor niets deelde ik dat account onlangs in een les over social media, want de SVJ-studenten zijn de doelgroep én wellicht de toekomstig medewerkers van Snackpaper.
Er is alleen één probleem. De onderwerpen bedenkt @Snackpaper niet zelf, maar die vissen ze achter de betaalmuur van andere media vandaan. Best een slecht verhaal. Want wat schiet kwaliteitsjournalistiek ermee op als hun verhalen gratis worden weggeven door Snackpaper? Op kritische vragen hierover van Villamedia reageert oprichter Nieuwenhuijzen een beetje kribbig: ‘Eigenlijk doe ik journalistieke organisaties een enorme gunst. Ik vind dat ze óns zouden moeten betalen. … Ons doel is dat jongeren, na het bekijken van een video, alsnog geïnteresseerd raken om het hele artikel te lezen. Wij zijn eigenlijk de marketing van de journalistiek.’ Nogal een statement voor iemand die bestaat dankzij andermans producties. Ze is zelfs zo overtuigd van zichzelf dat ze de optie openhoudt dat traditionele media haar inhuren als consultant om uit te leggen hoe je jongeren bereikt. Het is te hopen dat ze voor het delen van die kennis dan een mooie factuur mag sturen.
Tips zijn welkom
Kijk hier (https://www.youtube.com/watch?v=zdwpso4sRjY) als je wilt weten wie er in de redactie van SVJmedia zitten. Mail ons svjmedia@hu.nl als je leuke tips hebt voor ons en als het jou ook leuk lijkt om in de toekomst ook (video)verhalen te maken voor dit platform voor en door jonge journalisten van de School voor de Journalistiek Utrecht.