SvJ media

Selecteer Pagina

Dragons’ Den op de SvJ: ‘Soms spatte het talent er van af’

Dragons’ Den op de SvJ: ‘Soms spatte het talent er van af’

Dragons’ Den op de SvJ: ‘Soms spatte het talent er van af’

Waarom zou je met een drukke baan als hoofdredacteur of directeur tijd maken om Dragon te zijn op de School voor Journalistiek Utrecht? Erik van Gruijthuijsen (directeur DPG) en Renzo Veenstra (Hoofdredacteur Omroep Brabant) deden het. En door welke mediaconcepten van de tweedejaars studenten Ondernemerschap & Innovatie zijn een Pauline de Bruijn (Oprichter Proudies), Raja Felgata (Media-ondernemer) en een Marije Veerman (oud-hoofdredacteur FLAIR (bijna) uit de stoel geblazen? 

door | 31 01 2025, 10:01 | SvJ in de praktijk

Dragons Raja Felgata Robbert Hoeffnagel Marije Veerman met studententeam ‘Snap de Macht’

Deze week beoordeelden niet de minste twaalf leidinggevenden in de media en creatieve ondernemers (zie kader) de groepsopdrachten van vier klassen voor de cursus Ondernemerschap & Innovatie. Ze moesten een levensvatbaar, innovatie mediaconcept voor een specifieke doelgroep presenteren aan de Dragons Den. Onder wie ook Martha Riemsma (directeur ANP). Volgens haar is het goed om te zien hoe er door een aanstormende nieuwe generatie studenten wordt nagedacht over journalistieke concepten voor specifieke doelgroepen. ‘Inspirerend en in sommige gevallen zelfs buitengewoon kansrijk!’

Erik van Gruijthuijsen (directeur DPG) zegt over de presentaties: ‘De originaliteit van de plannen, de kwaliteit van de presentatie en de wijze waarop de technische haalbaarheid was onderzocht, ik werd aangenaam verrast.’ Renzo Veenstra (Hoofdredacteur Omroep Brabant) is verrast door het enthousiasme van de tweedejaarsstudenten: ‘Ze waren goed voorbereid, snapten hoe ze zichzelf moesten presenteren en hadden zowaar een paar briljant goede ideeën.’   

Hoe was het voor Pauline de Bruijn, Marije Veerman en Raja Felgata om Dragon te zijn?  

Pauline: ‘Ik vond het ontzettend inspirerend en was aangenaam verrast door de creativiteit en originaliteit die studenten lieten zien.’ 

Marije: ‘Het viel mij op hoe doordacht sommige concepten al waren. Eén team had zelfs al een sponsor KPN binnen gehengeld. Zij zijn echt een stuk meer bezig met verdienmodellen en bedrijfsconcepten dan toen ik op de SvJ zat. Ik leerde vooral artikelen, video’s en radio maken, maar daar stopte het.’ 

Waarom hebben jullie ‘ja’ gezegd om Dragon te zijn? 

Raja: ‘Omdat ik het belangrijk vind om te horen wat er leeft binnen de nieuwe generatie opkomende journalisten. En om mijn kennis door te geven.’

Marije: ‘Ik laat mij graag inspireren waar de nieuwe lichting journalisten mee bezig is. Zo kunnen we van elkaar leren.’ 

Pauline: ‘Hoewel ik zelf bedrijfskunde heb gestudeerd, vind ik de synergie tussen ondernemerschap en journalistiek een logische stap. Je moet ideeën kunnen pitchen, kansen zien én verhalen vertellen. Daarom wilde ik graag meedoen.’ 

Welk mediaconcept heeft je (bijna) uit de stoel geblazen? 

Raja: ‘Ik vond Rootsnews en Snap de macht heel sterk, omdat ze duiden en verdiepen vanuit beeldvorming. En omdat ze politieke impact hebben op jongeren, ook op jongeren van kleur. Voor beide concepten zie ik een markt: dus uitwerken!’ 

Marije: ‘Ik vond het concept Snap de macht heel sterk! Het idee, de uitwerking, de filmpjes – het talent spatte ervan af!’ 

Pauline: ‘Een nieuwsapp voor middelbare scholieren met een speels gamification-element, een beetje zoals Duolingo of Snapchat, zodat tieners het nieuws op een leuke manier binnenkrijgen. Ik vond het slim hoe ze inspelen op de belevingswereld van jongeren én tegelijkertijd hun kennis van actualiteiten vergroten.’  

Bereid de cursus Ondernemerschap & Innovatie studenten goed voor op hun latere toekomst?  

Pauline: ‘Ja, in de media gaat het al lang niet meer alleen om het schrijven van artikelen of het presenteren van nieuws; je moet ook conceptmatig kunnen denken, marktontwikkelingen in de gaten houden en weten hoe je je eigen merk kunt neerzetten. Het gaat ook niet om alleen winst maken; het gaat om je eigen journalistieke ideeën levensvatbaar houden in een steeds veranderend medialandschap.’ 

Raja: ‘Ik vind het sterk dat jonge journalisten op deze manier nadenken over ondernemerschap. Dit wordt vaak onderschat.’  

Wat zeg je tegen studenten die dit vak misschien ‘onzin’ vinden en het niet op een journalistieke opleiding vinden thuishoren? 

Raja: ‘Het argument dat zij dit onzin vinden, is onzin. Je moet jezelf als ondernemer ontwikkelen, de kans is groot dat je gaat freelancen, en dus moet concurreren en moet ‘hosselen’ voor een opdracht. Als jij niet kunt pitchen en niet commercieel jezelf goed op de markt kunt zetten en kunt profileren, dan mis je de boot.’  

Pauline: ‘Dat snap ik vanuit de ‘traditionele’ journalistiek. Maar in de praktijk is het wél belangrijk om ondernemend te denken. Je wordt in je werkende leven geconfronteerd met commerciële- en strategische keuzes. Je moet weten hoe je een project financieel onderbouwt, hoe je je publiek bereikt en hoe je onderscheidend blijft. Ik heb tijdens mijn studie ook vaak gedacht: Waar is dit goed voor? Ik ben echt blij dat ik die basis tóch heb meegekregen. Juist door open te staan voor nieuwe ideeën en mensen met een andere achtergrond, blijf je leren – en dat is misschien wel de mooiste les van allemaal.’

Wat maakt jou zelf een goede/minder goede ondernemer in de journalistiek?  

Raja: ‘Ik creëer altijd kansen voor mezelf en zorg voor dat mijn perspectief uniek en sterk genoeg is. Je moet overtuigd zijn van jouw verhaal en product. En net zolang pushen totdat je ergens land waar je wilt landen. Zo doe ik het al 25 jaar.’

Pauline: ‘Ik ben heel positief ingesteld, zie kansen en durf risico’s te nemen. Dat heeft me ook bij Proudies enorm geholpen: ik ben erin gesprongen met het geloof dat een concept kon aanslaan.’ 

Marije: ‘Oei ja. Ik ben altijd een enorm slechte freelancer geweest. Vooral voor mijn eigen portemonnee. Ik streef altijd naar een tien als ik een opinie, column of reportage aflever, maar ik ken genoeg freelancers die genoegen nemen met een zesje. Als de opdrachtgever tevreden is; prima. Zo niet, dan hebben ze tijd over om hem aan te passen. Het lukt mij nog steeds heel slecht.’

Wat is je belangrijkste tip aan jonge journalisten om ondernemend de toekomst van het vak vorm te geven. 

Marije: ‘Er zijn enorm veel uitdagingen die ik ook allemaal netjes terug heb gehoord tijdens deze ochtend, maar mijn grootste tip is: laat je niet ontmoedigen. In mijn carrière heb ik veel zure commentaren gehoord van vooral de oudere garde, die zelf nooit lef toonde. Natuurlijk is een verdienmodel belangrijk, maar het vak is ook gewoon lef tonen, talent laten zien en niet alles eindeloos analyseren. Zeker in deze tijd, waarin je de traditionele media niet persé nodig hebt om jezelf te laten zien, kun je al snel een podium pakken. Wat ik mistte waren nieuwe innovaties zoals nieuwsbrieven. In Amerika al een populair middel van journalisten om geld mee te verdienen en de doelgroep rechtstreeks in de mailbox te bereiken.  Blijf dus goed kijken en zoeken naar manieren om je doelgroep te bereiken, zonder dat je afhankelijk bent van algoritmes van social media.’  

Raja: ’Heb het lef om groot te denken.’  

Pauline: ‘Blijf nieuwsgierig en blijf leren. De mediawereld verandert continu – van AI-tools tot nieuwe vormen van interactie via sociale media. En durf te falen.’ 

 

Wie vormden de Dragons Den bij Ondernemerschap & Innovatie
Pauline de Bruijn

Oprichter/eigenaar Proudies: mediaplatform voor 60+ers. O.a. cultuur, lifestyle, reizen en  cursussen. 

Raja Felgata

Media-ondernemer House of representation en alumnus SvJVoorheen o.a. presentator Goedemorgen Nederland. 

Marije Veerman

Hoofdredacteur, journalist, auteur, creative consultant en alumnus SvJ. Voorheen onder meer oud-hoofredacteur Flair.

Robbert Hoeffnagel

Hoofdredacteur, uitgever, schrijver ICT-bladen en Startup facilitator. FenceWorks Dutch publishing house. 

Hein Jan Keijzer

Commissioning editor journalistieke programma’s BNNVARA. Voorheen onder meer onderzoeksjournalist RTL-nieuws.

Nienke van Kamp

Voorheen formatontwikkelaar bij BlazHoffski Productions B.V.. Werkt nu bij productiehuis Medialane.  

Martha Riemsma

Algemeen Directeur van het persbureau ANP. Voorheen hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia en business developer en strateeg bij Wegener.

Renzo Veenstra

Hoofdredacteur Omroep Brabant. Voorheen onder meer eindredacteur/nieuwslezer ANP en hoofdredacteur Omroep West. 

Erik van Gruijthijsen

Managing Director Publishing van DPG Media. Voorheen hoofdredacteur van Het Parool en hoofdredacteur van het ANP. 

Carlijn Pluijmakers-Emmen

Begon de film- animatiestudio Redrum dat uitgroeide tot Redpact

Jelle Klumpenaar

Senior creative en conceptdesigner bij verschillende creatieve bureaus, zoals Greenberry.

Rick Hunink

Journalist en richtte in 2014 mediabedrijf Videonieuwsbericht op (journalistieke) content voor en met bedrijven.. 

(de foto’s in dit artikel zijn gemaakt door de docenten Ondernemerschap & Innovatie: Bert Kok, Ralph Stam, Noeska de Wit en Hella van der Wijst)

Over de auteur