De afgelopen jaren stijgt het aantal vegetariërs en veganisten enorm in ons land. Maar wat merken de vega-ondernemers hiervan? Alex Broskij verkoopt vegetarische bitterballen aan horecazaken in Utrecht namens het bedrijf Cas&kas. Ook hij ziet een stijging in de vraag naar vegetarische producten. “Vroeger waren het alleen de alternatieve barren aan wie wij de vega bitterballen verkochten, nu zijn het zelfs de bruine cafés die ermee weglopen”.
Het bedrijf Cas&kas begon kleinschalig in Rotterdam met het verkopen van hun bitterballen, maar sinds een jaar zijn er een aantal steden bij gekomen. Zo is ook Utrecht erbij gekomen. De accountmanager van Utrecht geeft aan wel drie zaken in een week binnen te slepen voor het bedrijf. “Dat is ook niet zo moeilijk in een stad met over het algemeen veel linkse mensen”, grapt Alex Broskij.
“Binnen een paar maanden was heel de stad al in de ban van onze bitterballen. Ik durf te wedden dat je in Utrecht, binnen een straal van tweehonderd meter, minimaal één zaak hebt die onze bitterballen verkoopt. Dat komt allereerst door de enorme stijging van vegetariërs en veganisten, maar ook zijn onze bitterballen uniek. Je hebt namelijk genoeg ondernemers die vega-bitterballen verkopen, maar toch kiezen velen horecazaken voor die van ons. Dat komt omdat die van ons smaken naar een originele bitterbal, het is niet voor niks dat ik onze bitterballen ook gewoon bitterbal noem en niet vega-bitterbal. Dus doordat vleesvervangers steeds meer beginnen te smaken naar echt vlees, zorgt dat ervoor dat veel mensen de smaak niet zullen missen, dat maakt de drempel om vegetarisch te worden natuurlijk lager”, aldus Alex.
Natuurlijk zal iemand die werkt in de sales niet slecht praten over zijn product, maar de accountmanager heeft ook wel gelijk. Zo heeft hij die dag twee bedrijven binnen gesleept. “Één van de twee zaken vroeg of ik bij de fabrikant heb gecontroleerd of er echt geen vlees in zat, ik antwoordde natuurlijk met Ja”, aldus Alex Broskij. De vraag naar vega(n) producten neemt toe, dat merkt ook de grootste maaltijdbezorgdienst van ons land, Thuisbezorgd. Zij hebben namelijk in de afgelopen twee jaar 25% meer vegan maaltijden verkocht. Het percentage mensen dat geen vlees eet in Nederland is nu 4,4%, dat is fors meer dan een aantal jaar geleden. Uit cijfers van het CBS blijkt ook dat bijna de helft van de Nederlanders denkt vaker na over vleesvervangers.
“Dat horecazaken er nu voor openstaan om überhaupt zo’n bitterbal te proeven zegt genoeg. Ik heb voorheen genoeg chef-koks gehad die met een onaangename blik mij de deur wezen. Nu zullen zelf die koks, mede door maatschappelijke druk, mijn verhaal aanhoren en even proeven. Zij moeten ook meegaan met de tijd, anders wordt de vijver waar zij in vissen alleen maar kleiner. Terwijl de vijver wel groter wordt als je een vega-assortiment hebt”, aldus Alex Broskij.
De vega-ondernemers merken dus zeker wat van de toename in het aantal vegetariërs/veganisten, maar er valt nog veel te winnen op dit gebied. Zo is Alex ambitieus en ziet hij de toekomst rooskleurig in. “Als je deze trend zal voortzetten dan verbaasd het mij niks als je onze bitterballen zelfs geserveerd kan krijgen bij de kapper of boekhandel”. Dit zal allemaal nog moeten blijken, maar één ding is zeker; vega wordt mega.