Hilversum

Selecteer Pagina

Mediapact lanceert e-learning: respectvol samenwerken

Mediapact lanceert e-learning: respectvol samenwerken

Foto: Suze de Jager

Hilversum – De Nederlandse audiovisuele mediabranche zet haar streven naar een veiligere en respectvollere werkomgeving kracht bij met de recente lancering van een e-learning respectvol samenwerken.. Aan het begin van deze maand introduceerde het Mediapact, een samenwerkingsverband tussen grote mediabedrijven, een e-learning. Het doel van deze online training is om te zorgen voor gedeelde norm over respectvol samenwerken in de mediaketen en het vergroten van kennis en begrip.

“NPO, RTL, Talpa Network, de facilitaire bedrijven EMG en NEP en de NCP (Nederlandse Content Producenten) hebben de handen ineengeslagen en hebben gezegd: wij gaan ons sterk maken voor een veilige werkomgeving voor iedereen.” Zo zegt Maria Patti, werkzaam bij de NPO, ook onderdeel van het Mediapact. Het Mediapact heeft medewerkers van alle aangesloten bedrijven uitgenodigd om bij te dragen aan dit initiatief. De werkgroepen van het Mediapact vergaderen 2-wekelijks met elkaar over beloofde en uitgerolde acties, zoals het Mediapact event, de focusgroepen, maar ook over de visie en toekomst van het Mediapact en welke nieuwe acties ze gaan uitrollen, “We wilden niet een saaie e-learning met alleen maar tekst, maar echt een aansprekende e-learning die de doelgroep zou aanspreken en visueel aan aantrekkelijk is. De e-learning is zorgvuldig samengesteld met verschillende cases die vertaald zijn naar herkenbare situaties. De video’s zijn gedraaid op herkenbare locaties voor de medewerkers. “Zo zijn er opnames gemaakt in de regie een, in een greenroom en op kantoor.” Ze belichten de vier belangrijkste onderwerpen die tijdens de online training worden behandeld: agressie, pesten, seksuele intimidatie en discriminatie. Bij het selecteren van situaties is specifiek gezocht naar scenario’s die realistisch zijn en zich binnen de mediabranche kunnen voordoen. We hebben input ontvangen van vertrouwenspersonen van de verschillende bedrijven Op deze manier is het een hele herkenbare e-learning geworden.

Iedereen moet meedoen aan de cursus, het is een verplichte cursus. “Als iemand het niet wil doen willen we graag het gesprek aan gaan met diegene. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid en als we een gedeelde norm willen voor respectvol samenwerken in de mediaketen zou iedereen de e-learing moeten afronden. Er zijn geen goede of foute antwoorden. De cursus is opgebouwd vanuit het principe impact, reflectie, leren en actie. Eerst moet je de video kijken. Na de video krijgt de deelnemer een perspectief te zien. Wat is de achterliggende gedachte en waarom is er zo gereageerd? “We hebben geprobeerd een situatie te laten zien, maar ook de achtergrond van de situatie , van verschillende mensen. Hoe anders je in de situatie zit kan je er ook anders mee omgaan.” Na het perspectief komt de vraag, hoe zou jij hiermee om kunnen gaan? Er is dus geen goed of fout, maar het is meer een leerpunt. Hoe kan je beter reageren? “We willen dat mensen bewust worden.” Omdat er geen goed of fout in de cursus zit kan je dus ook niet zakken of slagen. Iedereen die deel heeft genomen aan de cursus ontvangt een certificaat. Dit certificaat is het bewijs van afronding en kan je delen met de organisatie waar je voor werkt als zij daar om vragen.

De online training is al enorm goed ontvangen. “Het bedrijfsleven en verschillende opleidingen hebben al interesse getoond in de e-learning. Ze willen het graag in hun lesmateriaal gebruiken.

Over de auteur

Suze de Jager

Laat ik mij even voorstellen, mijn naam is Suze de Jager (19) en ik ben eerstejaars student aan de School Voor Journalistiek. Ik houd erg van hockey, muziek en leuke dingen ondernemen. Zelf ben ik erg gemotiveerd, enthousiast en druk bezig met het verbreden van mijn journalistieke kennis. Eerst wil ik zoveel mogelijk ervaring opdoen als allround-journalist waarna ik mij zal gaan specialiseren in een specifiek werkgebied.