Hilversum

Finale popprijs 035 in de Vorstin

Foto gemaakt door Minke van Hoef

De eerste popprijs van Hilversum is een feit. Na maandenlange voorrondes zijn de finalisten bekent. Poppunker Seb Adams, alt-popzangeres MOREL, metal band Shoot the Messiah en rapper XNMI zijn de finalisten van de popprijs 035 in Hilversum. Het belooft een spektakel te worden met verschillende genres. Van pop tot aan rap. Alle 4 de finalisten gaan strijden om die ene grote winnaar te worden van de Popprijs 035.

Door samenwerkingen met locaties als The Skiff, Wisseloord Studio’s en @AllArt, en diverse Nederlandse muziekindustrie professionals is deze popprijs tot stand gekomen.Tijdens de finale krijgen de 4 acts de kans om binnen 30 minuten, de show van hun leven neer te zetten. In deze tijd proberen ze de incognito-jury te overtuigen om de titel in de wacht te slepen. “De jury bestaat uit 3 professionals uit de muziekindustrie, waaronder een gevestigde artiest, iemand werkzaam in de muziekdistributie en iemand uit het livemuziek-circuit,” vertelt Jack Parker. Jack Parker is actief als programma & talentontwikkeling bij de Vorstin. Een groot deel van zijn tijd is hij bezig met de popprijs 035.

“Het is uit onderzoek gebleken dat er iets moet gebeuren met lokale acts in Hilversum. Er was iets nodig om lokale acts te ontdekken en ze een kans te geven. Heel veel steden hadden al een popprijs, alleen Hilversum nog niet.” vertelt Jack. Het barst van het talent in de regio, daarom vonden ze het hoog tijd voor een popprijs waar jonge rappers, bands, zangers, zangeressen en andere artiesten zichzelf kunnen laten zien. “In september ’23 konden de artiesten zich inschrijven, ongeveer 50 aanmeldingen zijn er binnen gekomen, waarvan er 40 geldig zijn,” vertelt Jack. Het is namelijk van groot belang dat de acts uit omgeving Hilversum komen.

Een van de 4 finalisten is de band Shoot The Messiah. Een death metal band die ook hun kunsten komen laten zien. Leroy de Raad is 1 van de bandleden, Leroy is namelijk de vocalist en gitarist van Shoot The Messiah. “We vormen met z’n vieren al aantal jaren een band. Vanaf dit jaar zijn we officieel een bedrijf. Wij houden de Vorstin al enige tijd in de gaten, ook Metal café’s die daar Metal avonden organiseren. “Onze drummer werkt bij de Vorstin en kreeg de vraag of het meedoen aan de popprijs 035 niet iets voor hem en de rest van de band zou zijn,” vertelt Leroy. Ondanks dat het een popprijs is, is de metal band ook welkom. In het begin hadden ze niet verwacht dat het iets voor hen was maar na veel overleg met de organisatie leek het een leuk plan.

Vanaf november 2023 zijn de geselecteerde artiesten aan de slag gegaan met het geven van interviews en het bijwonen van workshops. In januari 2024 waren er 3 voorrondes waarin er één act doorging. In de finale is er nog een wildcard act bij gekomen. Leroy vertelt: “Wij hebben onder andere een workshop gekregen van iemand van de band Daredevils en iemand die ons hielp met sociaal media. Ook hebben we een workshop gehad over labels en boekingen. Naast het voorbereiden is het ook goed geweest voor het niveau van de band. Door deze workshops is het niveau omhooggegaan.”

Toch is deze competitie anders dan de andere competities waar Shoot The Messiah aan mee heeft gedaan. “ik verwacht een leuke en diverse avond. We hebben ook wel eens meegedaan aan een competitie alleen voor metal bands daar is het zelf als appels met peren vergelijken maar hier is het echt appels met melk vergelijken. Het is juist zo leuk dat er hier diverse artiesten mee doen.” De Vorstin vindt het heel belangrijk dat iedereen er beter van wordt. Al hebben sommige artiesten de voorrondes niet gewonnen ze hebben dan nog steeds workshops mogen bijwonen en daarmee ervaring voor het leven gehad. Door het grote succes van dit jaar zijn ze al aan het overleggen voor volgend jaar. Het is nu nog heel vroeg, maar 1 ding is zeker: volgend jaar komt er weer een Popprijs 035.

Minke van Hoef

Hallo, Mijn naam is Minke van Hoef. Ik ben eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Al sinds ik mij kan herinneren heb ik ervan gedroomd om de mooiste artikels en interviews te maken. Ook wist ik al vrij snel dat het mij geweldig lijkt om te gaan werken in de sport branche. Verslag doen over een voetbalwedstrijd of een artikel schrijven over een opkomend talent is helemaal mijn ding. Ook TV en radio lijkt me super leuk om meer ervaring in op te doen. Als er iets interessant gebeurd in de stad, wil ik daar dan ook het snelste bij zijn om een mooi verhaal te maken zodat iedereen weet wat er gaande is. Mensen kunnen altijd naar me toekomen met nieuws, en dan zal ik alles er aan doen om er iets moois van te maken.