Hilversum

Beroemde Hilversumse zwerver blijkt charmeur

Hilversum’s beroemde zwerver, Nannes, blijkt naast een verleden in het leger, ook een voorheen onbekend liefdesleven te hebben gehad.

In de tas met eigendommen van Nannes die november vorig jaar in de schuur van Heleen en Kees Smallegange zijn gevonden zaten meerdere liefdesbrieven van en naar Nannes. ,,Het zou kunnen dat hij best een charmeur was,’’ aldus Sjors Zanoli, medewerker van het Streekarchief Gooi en Vechtstreek. In één van de brieven smeekte een vrouw Nannes te stoppen met haar lastig te vallen en dat “dit niet zo door kon gaan.” In een ander, afkomstig van een andere vrouw, wordt er juist liefdevol geschreven. De brieven komen vermoedelijk uit de jaren zeventig, veel details zijn nog onbekend.

Nannes, die is overleden in 2010, staat vandaag de dag niet bepaald bekend om zijn contact met vrouwen. Sterker nog, de meeste Hilversummers kennen hem alleen nog van zijn goedbedoelde hulp bij het parkeren van auto’s en zijn bescheidenheid als het ging om dingen aannemen van anderen. Yvonne Boot (69) herinnert zich hoe er voedsel gekocht werd voor Nannes, wat vervolgens zorgvuldig in de prullenbak werd gelegd, omdat hij het anders niet wilde hebben.

De brieven zorgen voor een nieuw beeld van de Hilversumse bekendheid. Er hing een boeiende wolk van mysterie om hem heen, die nu iets lijkt te verwaaien.
,,Het unieke hieraan is dat we nu dingen weten over de Nannes van vóór zijn zwervende periode,” vertelt Sjors Zanoli. De rest van Nannes’ spullen worden nog schimmelvrij gemaakt, dus wat er nog meer verscholen zit in de tas zal de komende maanden langzaam tevoorschijn komen.

Luister hier het volledige interview met Sjors Zanoli, door Enza Clausen.

Jeika Dijkhuizen

Jeika Dijkhuizen (2004) is beginnend journalist aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht. Geboren in Woerden, heeft ze tot haar vierde levensjaar in Nieuwkoop gewoond. Nadat haar vader een baanaanbod kreeg wat voor hem niet af te slaan was, is Jeika met haar ouders en drie broers naar het kleine dorpje Brummen verhuisd, gelegen in Gelderland. Jeika was nooit een erg goede leerling op school. Een herrieschopper was ze zeker niet, maar ze worstelde erg met motivatie en vooral met doelen zetten voor zichzelf. Na de vechtscheiding van haar ouders verslechterde dit nog meer. Een ‘alleen-op-de-wereldgevoel’ gecombineerd met een puber zijn was niet wat ze nodig had. Gelukkig voor haar was er één ding waar ze best goed in bleek te zijn: schrijven. Het schrijven van werkstukken en onderzoek doen naar onderwerpen die ze oprecht interessant vond, was nooit een straf. Dit gegeven was ook het laatste zetje dat haar de inschrijving voor de HU liet voltooien. Enig pushen was wel nodig geweest. Jeika’s moeder, Phaedra Werkhoven en haar stiefvader, Wessel de Jong, zijn allebei gepassioneerde journalisten voor onder andere de Stentor en de NOS. Hun liefde voor hun werk en hun levens die alles behalve saai en monotoon zijn door de geweldige dingen die ze kunnen doen, wakkerde iets aan in Jeika. Nu kan ze alleen maar hopen in haar ouders’ voetsporen te kunnen treden.