De Kiesmannen maken stemmen voor jongeren leuker

De Kiesmannen maken stemmen voor jongeren leuker

Foto door Element5 Digital via Pexels

 

 

[aesop_content color=”#ffffff” background=”#b3b3b3″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Dit artikel is geschreven door eerstejaarsstudenten Fay Bergen en Yosca Kips.<br />
Onder leiding van studente Lotte Boelen maakten de eerstejaarsstudenten een speciale stembus-editie voor de zwevende jonge kiezer: want politiek blijft voor veel jongeren toch een lastig onderwerp.<br />
Alle verhalen over dit thema zijn <a href="https://svjmedia.nl/regioutrecht/2263/politiek-verkiezingen/">hier</a> te vinden.</p>
<p>”]Dit artikel is geschreven door eerstejaarsstudenten Fay Bergen en Yosca Kips.
Onder leiding van studente Lotte Boelen maakten de eerstejaarsstudenten een speciale stembus-editie voor de zwevende jonge kiezer: want politiek blijft voor veel jongeren toch een lastig onderwerp.
Alle verhalen over dit thema zijn hier te vinden.

[/aesop_content]

Hoe maak je het stemmen voor jongeren leuker? Via interactieve shows, podcasts en vooral veel humor, aldus De Kiesmannen. Hun doel: meer jongeren naar de stembus trekken. 

Geen lange lappen tekst, maar podcasts en een corona-bestendige virtuele bijeenkomst, waar de partijprogramma’s op jongeren-thema worden doorgelicht. Dat is de manier waarop de Kiesmannen politiek voor jongeren aantrekkelijker willen maken. Met z’n drieën vormen zij een creatieve denktank en performance groep. Eerder organiseerden ze uitverkochte verkiezingsshows voor meer dan 10.000 jongvolwassenen in onder andere Paradiso, ITA en Tivoli Vredenburg. Ook toerden ze langs Europese steden zoals Londen, Lyon en Brussel.


De Kiesmannen maken politiek interessant voor de jongeren

Door het organiseren van grote interactieve shows en het maken van een podcast willen de Kiesmannen het stemmen voor jongeren aantrekkelijker maken. Hierbij worden alle onderwerpen luchtig besproken en wordt er veel humor gebruikt om de aandacht van het jonge publiek vast te houden. In verband met de corona-maatregelen, worden de shows gehouden via een livestream. Jongeren kunnen een ticket kopen en aan de show deelnemen op veilige afstand.

De show behandelt vijf maatschappelijke thema’s: woningbouw, minimumloon, werk, basisbeurs en milieu. Tijdens de shows vergelijken ze de partijen en bespreken de meest opvallende punten en uitspraken.


Politieke desinteresse onder jongeren

Dat jongeren weinig interesse hebben in de politiek, blijkt uit onderzoek van het Ipsos-instituut uit 2019. In dat jaar ging gaf slechts 6 procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar aan te zullen gaan stemmen. De nieuwe cijfers uit 2020 zijn nog niet bekend, maar voor de Kiesmannen waren de cijfers uit 2019 reden genoeg om actie te ondernemen.

Dat er behoefte is aan de instituut als de Kiesmannen blijkt uit een kleine enquête onder 55 jongeren. Een op de drie jongeren geeft hierin aan politieke informatie saai en onaantrekkelijk te vinden. De jongeren die deelnamen aan het onderzoek gaan ook daadwerkelijk stemmen. D66 komt als favoriet naar voren.


Jongeren halen informatie vooral van social media

Ondanks het feit dat jongeren dus niet erg veel interesse lijken te hebben in politiek, geeft ruim 90 procent aan dat ze genoeg informatie kunnen vinden om hun politieke voorkeur op te baseren. Zij halen de informatie vaak van sociale media als YouTube Facebook en Twitter. Verder zijn ook podcasts, websites en de ouderwetse stemwijzers populair, blijkt uit de enquete.

Maar volgens studente Iris blijft het voor hun generatie moeilijk om goed op de hoogte te zijn, door het vele tekstaanbod: “Beeldmateriaal pakt gewoon veel meer, dan dat je een hele lap tekst uit een artikel leest. Dat is het fijne aan De Kiesmannen.”