Nieuwegein & IJsselstein

Het wapen tegen eenzaamheid en woningnood

sociale connectie tussen jong en oud

IJSSELSTEIN – Om eenzaamheid onder studenten en ouderen tegen te gaan, zullen studenten in verzorgings- en verpleeghuizen in heel Nederland komen wonen. Het uiteindelijke doel van het kabinet is ervoor te zorgen dat dit op veel plaatsen wordt geïnitieerd. Jan Enkelaar, afdelingsmanager van verpleeghuis Mariënstein in IJsselstein, deelt zijn mening over dit initiatief.

‘Het plan klinkt aantrekkelijk..’ vertelt Enkelaar. ‘Een mengeling van jongeren en (kwetsbare) ouderen is per definitie een goed uitgangspunt.’ Het idee is dat studenten samen met de ouderen wonen en samen sociale activiteiten ondernemen, zoals spelletjes spelen of knutselen. Dit is niet alleen leuk voor de ouderen, maar zorgt er ook voor dat de studenten niet eenzaam worden.

Voor verpleeghuis Mariënstein is het helaas niet geschikt. Ze hebben geen beschikbare appartementen. Daarnaast merkt Enkelaar op dat het verpleeghuis geen tijd heeft om de benodigde kennis en vaardigheden te coördineren. Gelukkig zorgen ze ervoor dat de ouderen genoeg aanspraak krijgen. ‘Wij hebben hier veel welzijnsvoorzieningen en vrijwilligers die ervoor zorgen dat onze verpleeghuisbewoners niet eenzaam worden.’ aldus Enkelaar.

Helaas is het initiatief geen geschikte match voor verpleeghuis Mariënstein, maar Enkelaar merkt wel op dat het een aantrekkelijk plan is voor bijvoorbeeld verzorgingshuizen of aanleunwoningen, omdat daar minder welzijns- en zorgvoorzieningen aanwezig zijn. Bewoners zouden daar eerder eenzaam kunnen worden.

Het initiatief heeft niet alleen tot doel eenzaamheid te bestrijden, maar ook om de woningnood onder studenten aan te pakken. Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om een kamer te vinden. Hopelijk zien we binnenkort meer van dit initiatief.

Rosa Davis

Rosa Davis (2006) is een eerstejaars studente aan de Hogeschool Utrecht. Ze komt helemaal uit de heuvels van Limburg om haar droom als journaliste waar te maken. Haar interesses liggen uiteraard bij het schrijven van korte verhalen, zowel fictie als ook nieuwsgericht, de muziekwereld, de filmwereld, kunst en alles rondom Engeland. Haar passie voor kunst brengt haar dichter bij mensen en culturen als een bron van inspiratie voor haar verhalen. Haar ultieme droom is om buitenlandcorrespondent te worden in Engeland, ook omdat haar familie daar vandaan komt. Als nu nog eerstejaars studente staat ze aan het begin van een grote reis. Ze is vastberaden om haar interesses en passies te combineren met haar opleiding. Een journaliste met veel ambities.