Nieuwegein & IJsselstein

verslag presentatie alternatief ring Utrecht

Provinciehuis geeft voorbeeld.

Geen wegverbreding Amelisweerd, toch meer rijstroken.

20 december presenteerde prov

Provinciehuis geeft voorbeeld.

20 december presenteerde provincie Utrecht haar definitieve voorstel voor een alternatief voor het tracébesluit A27 nadat er in 2020 veel ophef ontstond over meer asfalt in natuurgebied Amelisweerd.
Door regioverkeer van de ring de hoofdwegen op te krijgen, in te zetten op beter en meer openbaar vervoer, meer fietspaden en de rijbanen in het natuurgebied Amelisweerd te versmallen zodat er 4 in plaats van 6 banen op hetzelfde asfalt passen zegt Marloes Brands als woordvoerder van de meewerkende onderzoeksbureaus, een gelijkwaardig alternatief aan te leveren zonder te hoeven kappen.
De verbreding van de A27 is al jaren onderwerp van gesprek. Het verkeer staat bij knooppunt lunetten regelmatig vast.
hier is eerder het Tracébesluit A27 voor ontworpen waarbij meer asfalt de oplossing was. Hiervoor zouden wel tientallen bomen moeten sneuvelen in natuurgebied Amelisweerd, wat op veel bezwaar kon rekenen.
Donderdagavond waren de raadsleden bij elkaar in het provinciehuis te Utrecht voor de presentatie van Alternatief ring Utrecht(ARU) het plan dat opgesteld is in opdracht van de provincie door verscheidene onderzoeksbureaus.
Marloes Brands presenteert als woordvoerder van deze onderzoeksbureaus en als adviseur mobiliteit het definitieve plan bijgestaan door professor Henk Meurs.
Er worden voor aanvang vrolijk grappen gemaakt en mensen wensen elkaar alvast fijne kerst toe alvorens de presentatie na het tackelen van geluidsproblemen van start kan gaan.
Waar het tracebesluit als doel heeft meer autos door te voeren is de doelstelling van ARU brede mobiliteit vertelt Brands. Vrij vertaald betekent dit dat in de strijd tegen file op de A27 regio verkeer stimuleren meer gebruik te maken van hoofdwegen en het verbeteren van openbaar vervoer, deelfietsen en meer fietspaden belangrijke wapens zijn.
Professor Meurs benoemt dat 40% van het verkeer op de A27 de regio niet verlaat en bij een betere infrastructuur beter bediend kunnen worden met openbaar vervoer in combinatie met een deelfiets.
Dit is ook hoog nodig, met meer rijbanen op dezelfde hoeveelheid asfalt in Amelisweerd komt een lagere maximumsnelheid kijken. Ook de andere aanpassingen aan het wegennet zijn minder ingrijpend dan die van het tracébesluit.
Dit maakt het bouwrisico een stuk lager evenals de aanpassingskosten.
Het zwaartepunt van het capaciteitsvraagstuk komt dus te liggen op gedragsverandering en dit is het punt waarop de raadsleden een beetje beginnen te morren.
Tijdens de vragenronde waren er veel vragen over of het plan overeind blijft als het rekeningrijden sneuvelt in het aankomend regeerakkoord.
Ook was er kritiek op de middelen die als alternatief voor rekeningrijden zouden kunnen werken(duurder parkeren, minder parkeerplekken bij werkgevers) wenselijk zijn en geen onnodige kostenpost zouden opleveren voor mensen die daadwerkelijk afhankelijk zijn van de auto om hun werkplek te bereiken.
Duidelijk is dat ARU een stuk goedkoper in de uitvoering is en de omstreden bomenkap voorkomt in Amelisweerd.
Anderzijds is haar effectiviteit wat onzekerder dan meer asfalt.

Pelle Jaspers

Even voorstellen! Mijn naam is Pelle Jaspers(1999) en komende tijd vinden jullie mijn audio en tekstproducties hier terug met nieuws en verhalen van in en om regio Nieuwegein Ijselstein. Eerstejaars aan de opleiding journalistiek, studeerde eerder muziek en technologie aan de HKU hiervoor werkzaam in de culturele sector, als dakdekker, fietsenmaker of betonboorder. Door deze achtergrond ben ik vaak in contact met veel verschillende mensen uit alle lagen van de samenleving. Het leren vertellen overbrengen en duiden van verhalen van andere mensen op een integere manier is wat ik hoop te leren de komende jaren in dit vak.