Nieuwegein & IJsselstein

Vrijwilliger Voor Verkiezing

Dit jaar is Hans de Vries voorzitter van het stembureau in de Emmauskerk in Nieuwegein. Op 22 november ging om 7:30 de deur open. Er stond een flinke rij voor de deur volgends de Vries.

De locatie van het stembureau is 1 van de 35 in heel Nieuwegein. Op deze plek komen vooral de ouderen stemmen, voor hen is de kerk het meest toegankelijk. Men rekende erop dat de jongeren na 18:00 zouden gaan stemmen. Na afloop van hun werk en school. Gezien de toename van de stemmen in vergelijking met voorgaande jaren, verwacht de Vries dat er dit jaar meer gestemd zou zijn.

De Vries is 12 jaar beheerder van de kerk geweest en doet nu 10 jaar vrijwilligerswerk;

“Ik doe dit om de mogelijkheid te bieden voor het stemmen, ik heb zelf niet zo veel met de politiek”. Ook verklaart hij dat elke verkiezing er weer wat anders gebeurt, om die reden zal het werk niet snel eentonig worden.

Als vrijwilliger moet je een cursus hebben gevolgd en een examen gehaald. Je leert hier wat je allemaal moet controleren en hoe je het beste te werk kan gaan.

In voorgaande jaren werd het lidmaatschap van het stembureau voor 70-plussers om redenen van de volksgezondheid ontzegd, aangezien zij behoorden tot de risicogroep voor het coronavirus. “Gelukkig mogen we weer” aldus Hans de Vries.