Geen zorgen voor bioscopen en filmhuizen

Geen zorgen voor bioscopen en filmhuizen

De bioscoopbranche blijft ondanks de blijvende opkomende streamingsdiensten populair in Nederland. Bioscopen en filmhuizen merken een stijgende vraag van filmfans die enthousiast blijven over het uitje naar de bioscoop. Volgens woordvoerder Boris van der Ham van de Nederlandse vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) zijn er verschillende redenen waarom bioscopen en filmhuizen nog steeds geliefd zijn onder het Nederlandse publiek.

 

Een van de redenen voor de aanhoudende populariteit is de behoefte om erop uit te gaan. Dit was vooral zichtbaar na een lange periode van lockdowns en andere beperkingen als gevolg van de Corona-pandemie. Hoewel het aantal bezoekers tot op het heden lager is ten opzichte van het aantal bezoekers vóór corona, zit er een stijgende lijn in de bioscoopbezoeken. Mensen willen weer graag een sociale activiteit ondernemen en genieten van een uitje buiten de deur. Vooral jongeren ervaren de bioscoop als mogelijkheid om even aan de werkelijkheid te ontsnappen en zo resulteert dit vaak tot spontane uitjes.

 

De gehele ervaring en dan vooral gefocust op het geluid is ook een van de redenen waarom bioscopen nog zoveel publiek weten te trekken. Bioscopen en filmhuizen investeren voortdurend in de nieuwste technologieën om het geluid in zalen te verbeteren. De gebruikte geluidssystemen zorgen voor een meeslepende en indrukwekkende audiobeleving die thuis niet na te bootsen is. Door de speakers en de donkere omgeving in de bioscoopzalen, wordt er een extra dimensie toegevoegd aan de kijkervaring.

 

Daarnaast is het ongeduld en het niet kunnen wachten op de nieuwste films ook een reden. Hoewel veel films tegenwoordig direct op streamingsplatforms worden uitgebracht, zijn er nog steeds veel filmliefhebbers die graag de première van een film in de bioscoop willen bijwonen.

 

De cijfers bevestigen de blijvende populariteit van bioscopen en filmhuizen in Nederland. Volgens recente gegevens van de NVBF bedroeg de totale omzet van de Nederlandse bioscoop in 2022 een bedrag van €258.462.000,- wat ten opzichte van 2021 al 81 procent gestegen is. Net zoals de bioscoopbezoeken zijn het nog niet de cijfers zoals NVBF gewend was voor de pandemie, maar de stijging van zowel de omzet als de bioscoop en filmhuis bezoekers beloven veel goeds.

 

Ondanks de stijgende lijn bij streamingsdiensten zoals Netflix, die alleen al binnen Nederland jaarlijks om en nabij 1 miljoen nieuwe abonnees werft, blijft er genoeg animo voor het bezoeken van de bioscoop. Volgens van der Han blijft het wel noodzaak om de prijzen van de tickets mee te laten stijgen. Onder andere door de inflatie, maar ook om het feit dat de bezoekers nog niet op dezelfde aantal liggen als voor de pandemie. Dit resulteert naar dat een bioscoopkaartje op het moment gemiddeld €10,34 kost. Voor de filmliefhebbers is het dus een positief gegeven dat het verdwijnen van de bioscoop nog een ondenkbare situatie is.

Dataverantwoording:

Voor mijn onderzoek ben ik opzoek gegaan naar het aantal bezoekers wat bioscopen en filmhuizen de afgelopen tien jaar en tegenwoordig trekt. Hieruit blijkt dat het tot de corona-pandemie het aantal bezoekers steeg, helaas door de lockdown nam het aantal bezoekers fors af. Gelukkig met de kijk op 2019, zijn het aantal bezoekers alweer met ruim 75 procent gestegen, al is het nog niet gelijk met het aantal bezoekers voor de pandemie. Om te kunnen ontdekken of de reden hiervan het toenemen van het aantal abonnees op streamingsdiensten de oorzaak is, ben ik data omtrent de grootste streamingsdienst wereldwijd gaan verzamelen. Namelijk het aantal abonnees op Netflix in Nederland. Deze data heb ik vergeleken met de data van de filmbezoekers, beide begrippen stijgen tot op heden en hieruit heb ik mijn hierboven beschreven conclusie getrokken.

Over de auteur