Factcheck: Taylor Swift zou met genoeg moeite voor een andere wending in de verkiezingsuitslag kunnen zorgen.

Foto: Pexels

In een artikel van het Parool staat de claim dat Taylor Swift eigenhandig voor een andere wending in de Amerikaanse verkiezingsuitslag kan zorgen. Dit is echter lastig te bewijzen en de meningen zijn erover verdeeld. Het zou kunnen, mits Taylor Swift zich helemaal inzet voor de campagne van Biden. Maar tot nu toe is dit nog niet het geval.

Op 2 februari publiceerde het Parool een artikel met de titel ‘Door Taylor Swift kunnen de Amerikaanse verkiezingen zomaar een andere wending krijgen’ (link naar artikel). Dit artikel vermeldt dat de Republikeinen zenuwachtig beginnen te worden vanwege de popster Taylor Swift. De partij is bang dat Swift haar steun voor Joe Biden uit gaat spreken. Vier jaar geleden heeft ze dit namelijk ook gedaan en noemde ze Donald Trump een bedreiging voor de democratie.

Hoe zit dit?

Volgens Chris Nijhuis (Radboud Universiteit), docent politicologie en expert op het gebied van Amerikaanse politiek, is deze claim lastig vast te stellen. “Om vast te stellen of iets invloed heeft gehad op verkiezingsuitslagen heb je heel veel gegevens nodig. En het gebeurt eigenlijk zelden dat een publiek figuur zich echt uitspreekt over politiek.  Gegevens hiervan zijn er dus niet veel.”

Wel benadrukt Amerika expert Raymond Mens in het artikel van het Parool dat een eerdere oproep van Swift op haar Instagramaccount (279 miljoen volgers) waarin ze haar fans aanspoorde om zich te gaan registreren om te stemmen, wel degelijk effect had. “Het gevolg was dat 35.000 kiezers zich een dag na deze oproep registreerden. Wat een voorwaarde is om te kunnen stemmen. Het zegt iets over de invloed van Swift, nu dus ook op politiek vlak. Dat heb ik niet eerder bij een andere artiest gezien.”

Nijhuis kan dit beamen: “Taylor Swift is wel iemand die bij een grote groep mensen veel emoties naar boven haalt en mensen daarmee ook aan kan zetten tot actie.” Toch blijft de claim lastig vast te stellen.

In het verleden hebben verschillende Amerikaanse bekendheden zich uitgesproken over de politiek. Neem bijvoorbeeld Frank Sinatra, die campagne voerde voor Kennedy. Of Oprah Winfrey, haar steun voor Obama in de campagne van 2019 bleef ook niet onopgemerkt. In een artikel van het Historisch Nieuwsblad legt Frans Verhagen, Amerika expert, uit dat men nooit 100% zeker kan weten of de steun van deze bekende Amerikanen voor een andere verkiezingsuitslag heeft gezorgd.

Wel is het zo dat een publiek figuur zoals Swift een verschil zou kunnen maken in de zogenaamde ‘swing states’. Een swing state is een staat waar geen van de presidentskandidaten een duidelijke meerderheid heeft. Volgens Nijhuis gaat het hier over enkele duizenden á tienduizenden stemmen. “Dit is een reden waarom je zou kunnen zeggen dat Swift hier een doorslaggevende invloed kan hebben. Maar daarentegen kunnen heel veel dingen een doorslaggevende invloed hebben op de uiteindelijke uitslag.”

Conclusie

Dat Taylor Swift voor een andere wending van de verkiezingsuitslag kan zorgen is moeilijk vast te stellen. Als ze op deze voet doorgaat: soms iets op sociale media zeggen over de verkiezingen en één keer haar volgers oproepen om te stemmen, gaat ze niet significant veel veranderen. Maar als ze zich meer zou inzetten en haar platform echt zou gebruiken om één specifieke partijleider en campagne te steunen, zou ze wel degelijk invloed kunnen uitoefenen op haar publiek.

Roos Leusink

Hoi! Ik ben Roos, 19 jaar oud en ik studeer journalistiek in Utrecht. Ik heb het hier erg naar mijn zin en haal veel plezier uit het maken van verschillende producties!