Discussie vanwege de toenemende aandacht voor kolonialisme en slavernij

Er is kritiek ontstaan vanwege de toenemende aandacht voor kolonialisme en slavernij, wat sommigen als ‘te woke’ beschouwen. Er rijzen vragen op over het behoud van onze nationale trots.

De ophef rondom het VOC-schip is niet nieuw. Bij nieuwe straatnamen in het nieuwbouwproject bij Marktkwartier West in Amsterdam-West werd er in januari een keuze gemaakt van straatnamen. Één naam leek echter gelijk al voor ophef te zorgen: de Nootmuskaatstraat. De VOC handelde veelal in specerijen, waaronder nootmuskaat, om deze reden heeft het college van burgermeester en wethouders besloten om de naam te schrappen.

Op X merkten verschillende mensen iets op over de nieuwe straatnamen nadat een gebruiker een plattegrond met de straatnamen ervan deelde. Personen vroegen zich af of de kruiden die aan bod kwamen bij de straatnamen niet werden aangeleverd door de VOC en maakten zich zorgen over het slavernijverleden. Andere gaven weer aan dat de associatie met de VOC in gedachten komt en twijfelt of dit wel passend is.

Er waren echter ook mensen die de nieuwe straatnamen wel konden waarderen. Iemand maakte een grapje over de straatnamen die volledig ‘havermelkelite-bestendig’ zijn, maar merkte op dat de term ‘Havermelkgracht’ ontbreekt. De ‘Vanillestraat’ zorgde ook voor hilariteit.

Bij het VOC-schip is de discussie ontstaan door een ‘onschuldig’ Facebook bericht van Annemarie de Wildt, voormalig curator bij het Amsterdam Museum. Zij had een bericht gedeeld waar zij de vraag over het VOC-schip stelde: hoe moeten we omgaan met deze imposante drijvende herinnering aan het koloniale verleden in de publieke ruimte van Amsterdam?’ Haar Facebook bericht kreeg veel reacties waaronder ook veel kritiek. Teksten als ‘Jij spoort niet’ en ‘niks mis met het schip… wel met die woke zooi die er keer op keer over vallen. Gaat je nuttig maken i.p.v. die zooi op sociaal media te pleuren..’ werden gereageerd.

De discussie rondom het VOC-schip en de straatnamen in Marktkwartier West weerspiegelt een bredere maatschappelijke dialoog over de omgang met het koloniaal verleden.