Het Delftse MOJO vertrekt uit de stad van haar roots

De oprichter himself: een jonge Berry Visser. (Foto: Ferri Ronteltap)

Meer dan 50 jaar geleden was er eens een Delftenaar. Zo zou het sprookje kunnen beginnen. De hoofdrolspeler in dat sprookje was Berry Visser. Hij richtte eind jaren 60 MOJO op, de concertorganisatie die is uitgegroeid tot de grootste speler op hun speelveld, met jaarlijks zo’n 200 concerten, goed voor ongeveer 2 miljoen bezoekers. Visser is al langere tijd niet meer betrokken bij MOJO, maar de organisatie was tot en met dit jaar nog altijd gehuisvest in ‘zijn’ stad. Niet lang meer: MOJO verhuist per 1 januari naar Amsterdam.

Het was het concert in 1969 in het Concertgebouw in Amsterdam, wat wordt beschouwd als de geboorte van MOJO Concerts. ‘Ik had amper een stuiver, maar ik wist via een adresje in Londen Jethro Tull en The Soft Machine te strikken. Ik huurde de zaal daar af, en zo vond het concert plaats’, vertelt Visser toch enigszins nonchalant. ‘Maar vergis je niet hoor, de eerste 8 à 10 jaar van het werken aan MOJO waren echt knokken om overeind te blijven’.

Nu verhuist MOJO Concerts dus weg uit Delft, de stad waar Visser het zo lang geleden oprichtte. Visser is al tijden niet meer werkzaam bij MOJO, maar hij blijft natuurlijk altijd verbonden aan ‘zijn’ creatie. ‘Ik heb er niet zoveel moeite mee. In Amsterdam gebeurt natuurlijk alles, dus ik snap het ook wel. De verhuizing roept natuurlijk wel wat nostalgische gevoelens op van hoe het allemaal begon’. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot dé concertorganisator van Nederland. Dat moet Visser trots maken. ‘Ja, dat doet het ook wel. Het was een mooie tijd… Maar ik leef in het hier en nu! Ik hou me nu bezig met mijn ‘experience’ museum, hier in Delft. Dat is zeker geen verdienmodel, maar ik beleef hier heel veel plezier aan’.

Bekijk hier de verdiepende reportage, waarbij verslaggever Olivier Kikkert op bezoek gaat bij Berry Visser en MOJO Concerts, in Delft.

Olivier Kikkert

Olivier Kikkert, journalist in opleiding, breekt debat open over wat er speelt, de polariserende maatschappij recht tegemoet tredend. Van kunst en cultuur tot de politiek brengt hij een perspectief vanuit een open blik. Als columnist opiniërend en als journalist bezig met de actualiteit. (contact: olivier.kikkert@student.hu.nl)