Spotlight Spraakmaker: Olof van Joolen

Bron: Kiki-Jane van Iterson

Olof van Joolen, overtuigd Haarlemmer, journalist, chef-verslaggeverij bij De Telegraaf, een liefhebber voor de militaire dienst en gek van oude auto’s. In Spotlight Spraakmakers geeft hij een inzicht in zijn journalistieke carrière.

Op een jonge leeftijd wist Van Joolen dat hij journalist wilde worden. “Mijn vader is van huis uit grafisch vormgever, dus kwam ik als jochie al op redacties. Dit vond ik iets magisch hebben.” Tijdschriftjournalist is wat Van Joolen kende en wilde worden, maar rolde toch de dagbladjournalistiek in. “Tijdens mijn vrijwilligerswerk bij de lokale radio in Haarlem, ontmoette ik iemand die een verleden had als freelancer bij het Haarlems Dagblad. Ik ben hier aan de slag gegaan en kreeg al vrij snel een contract.”

Na het Haarlems Dagblad vervolgde Van Joolen zijn weg naar het Algemeen Dagblad. “Hier heb ik veel toffe dingen gedaan, zoals oorlog- en crisisverslaggeving.” Dit heeft Van Joolen tot anderhalf jaar geleden gedaan en is sinds dien chef verslaggeverij bij De Telegraaf. “Dit is nog steeds journalistiek, maar wel heel anders. Je bent bezig om mensen te enthousiasmeren en beter te maken, maar ook om ze te laten nadenken over het journalistieke deel.”

Van Joolen heeft ook veel verslaggeving gedaan over defensie. “Ik vond het leuk om te doen, omdat ik ook een klik heb met militairen.” Daarnaast schreef Van Joolen verschillende boeken over dit onderwerp, zoals het boek ‘sporen’ met Niels Roelen.

Benieuwd naar het verhaal van Olof van Joolen in Spotlight Spraakmakers? Beluister het hier:

Kiki-Jane van Iterson

Mijn naam is Kiki-Jane van Iterson (2003) en ik woon in Breukelen. Ik ben student aan de school voor Journalistiek in Utrecht en mijn passie ligt bij het buitenlands nieuws.