Visie en toekomst van fotojournalistiek

De fotojournalistiek staat al een tijdje onder druk. Er zijn verschillende fotojournalisten die commercieel werk combineren met fotojournalistiek. Door vele veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden zijn de visie en toekomst voor alle fotojournalisten verschillend.

Voor fotograaf Jan Mulders draait het voornamelijk om tarieven. Die staan al jaren stil en in sommige gevallen zijn ze zelfs gedaald. Er zijn minder kranten- en magazineabonnees dan tien tot twintig jaar geleden en dit komt door de komst van het internet. Nieuws is nu overal makkelijk en snel vandaan te krijgen. Lagere tarieven en oplages spelen ook een rol. Een verandering die Jan zorgen baart is AI. ‘Ik ben benieuwd welke kant de journalistiek op gaat. Binnenkort is AI niet meer van echte foto’s te onderscheiden en ik denk dat dit een doodeng idee is’, vertelt Mulders. Hij hoopt dat redacteuren meer met vaste namen willen werken als het op publicaties aankomt. ‘Zo weten ze zeker wat ze hebben’, zegt Mulders als toevoeging.

Bij een aantal kranten zie je ook dat er tegen journalisten gezegd wordt dat er wel een paar foto’s met een IPhone gemaakt kunnen worden. Het komt erop neer dat er een kleinere doelgroep en een groter aanbod is. Jan Mulders hoeft niet zijn hele inkomen uit fotojournalistiek te halen. ‘Een dagtarief bij een krant is nog niet eens wat ik commercieel voor een dagdeel krijg. Wel zie ik dat de kwaliteit van werk omhoog gaat. Je moet wel. Waar ben je mee bezig als je als fotograaf niet opvalt?’ vertelt Mulders.

Eric Brinkhorst van de Nederlandse Vereniging voor Fotojournalisten vertelt meer over een verandering in de fotojournalistiek:

Freelance fotograaf en fotoredacteur van de Volkskrant Peter Boer vertelt in de studio meer over de visie en toekomst van fotojournalistiek:

Mandy Heilig

Mijn naam is Mandy Heilig (20) en ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding medewerker marketing, journalistiek en communicatie afgerond. Later lijkt het mij leuk om onderzoeksjournalist te worden, omdat ik dan de waarheden boven tafel kan brengen en misstanden aan het licht kan brengen. Daarnaast lijkt het mij leuk om een boek te publiceren.