8,4 procent van schapen in Nederland overleden aan Blauwtongvirus

Het CBS heeft recent hun onderzoek naar het blauwtongvirus gepubliceerd. Het onderzoek laat blijken dat dit virus enorme consequenties heeft voor de veehouderij. Met 8,4 procent van de schapen al overleden, is dit een serieuze reden tot bezorgdheid voor schapenhouders.

Het virus heeft voor de meeste schade gezorgd in Nederland, maar heeft in omringende landen ook effect. De Nationale Schapen en Geiten Fokkers Organisatie is momenteel bezig met het onderhandelen van een vaccin voor in Nederland. De wetenschappers die bezig zijn met de ontwikkeling van dit vaccin hopen in de zomer klaar te zijn. Het aantal overleden zorgt echter voor een noodsituatie in Nederland, waardoor de NSFO het vaccin zo spoedig mogelijk wil kunnen uitdelen. Er wordt door de NSFO een garantiefonds van 1 miljoen ingezameld zodat de farmaceuten hun prioriteit op Nederland kunnen leggen. Het garantiefonds wordt ingezet zodat de farmaceuten niet riskeren dat ze het vaccin naar Nederland brengen en dat niet genoeg boeren vervolgens gebruik maken van het vaccin. Op deze manier garandeert de NSFO een aanwinst bij het verkopen aan Nederland. Marjo Baars, hoofdinspecteur van de NSFO, zegt: ‘’Ik zou me niet kunnen bedenken waarom mensen niet zouden vaccineren, maar zo’n farmaceut heeft wel graag de garantie dat alle kosten die ze insteken, uiteindelijk terugverdiend worden ook al wordt het vaccin niet gebruikt.’’ Schapenhouders die zo snel mogelijk een vaccinatie in het land willen, kunnen geld doneren aan de NSFO.

Het virus is voornamelijk dodelijk voor schapen, maar andere dieren kunnen het krijgen. Zo is er ook een lichte stijging geweest in het aantal overleden koeien en varkens. Bij koeien is dit in totaal 2,7 procent en bij varkens is dit 2,2 procent.

Schapenhouder Anita van Alderwegen geeft aan dat zij geen urgentie heeft ervaren vanuit de overheid totdat koeien ook geïnfecteerd werden: ‘’Het is vaak niet belangrijk genoeg. Als alleen schapen het kregen was er niks gebeurd. Er komt pas meer druk op als koeien het krijgen. Koeien, melk en Nederland zijn natuurlijk heel erg met elkaar verweven. En schapen zijn voor de rest van Nederland niet zo belangrijk. Voor iedere boer en herder wel, maar minder voor Nederland.’’

Luba Brodsky

Luba Brodsky (2003) is een beginnend journalist op de Hogeschool Utrecht.