Evenwicht in educatie: Een voorstel voor balans in internationale onderwijs

Evenwicht in educatie: Een voorstel voor balans in internationale onderwijs

In de afgelopen jaren is er een groot maatschappelijk debat ontstaan over de Nederlandse willigheid om internationale studenten te laten instromen. Er wordt vanuit verschillende partijen gepleit voor een toelatingsstop. Maar hier zijn lang niet alle universiteiten en hogescholen het mee eens.

Zo heeft de VVD een motie ingediend dat de toelating van internationale studenten zou beperken. En zo zorgen voor een lager instroom.

De redenering achter het amendement is dat het huidige selectieproces onvoldoende rekening houdt met de toekomstige arbeidsmarktbehoefte in Nederland. Het ministerie van Onderwijs erkent dat er behoefte is aan een meer gerichte aanpak om ervoor te zorgen dat opleidingen beter aansluiten op de vraag naar specifieke vaardigheden in opkomende sectoren.

De VVD benadrukt dat de Europese Unie zich inzet voor het vergroten van de mobiliteit van studenten, maar dat er een onbalans is ontstaan. Hoewel Nederland met succes internationale studenten aantrekt, blijft het achter in het faciliteren van uitgaande mobiliteit voor Nederlandse studenten. De partij wil dat er meer kansen komen voor Nederlandse studenten om bijvoorbeeld een jaar in het buitenland te studeren.

Toch is er veel weerstand wat het mogelijke wetgeving betreft. Een van de meest geprezen voordelen van internationale samenwerking in het onderwijs is de verrijking van de arbeidsmarkt met diversiteit. Zo laten statistieken van het Nuffic instituut zien dat er een afname is geweest wat betreft de instroom van internationale studenten.

Er was in het schooljaar van 2022/23 een toename van 7% tegenover het schooljaar daarvoor. Terwijl dat in de jaren ervoor om een toename van 10 tot 12% bleek te gaan. Universiteiten ontvingen vorig jaar minder inschrijvingen, wat ook de gevolgen zijn geweest van ontwikkelingen in de wereld. Denk hierbij aan de oorlog in Oekraïne en de steeds groeiende gevolgen van de Brexit.

Deskundigen pleiten dat door buitenlandse studenten aan te trekken, niet alleen academische kennis wordt vergroot, maar ook culturele diversiteit wordt geïntroduceerd.

Over de auteur