Aftrap van het schaatsseizoen met het Daikin NK shorttrack

Nederlans team schaatser in actie tijdens Worldcup in Dresden

Aankomend weekend gaat het eerste shorttrack spektakel van start. In de Elfstedenhal in Leeuwarden staat de top van Nederland voor het eerst dit seizoen aan de start van het NK. Er wordt gestreden om tickets voor de Worldcup wedstrijden. Opvallend is dat één naam niet zal starten dit weekend, Suzanne Schulting.

Het schaatsfenomeen heeft na afgelopen seizoen noodgedwongen een grote stap teruggedaan, en heeft op eigen tempo los van het Nederlandse team, zich voorbereid op het seizoen. Er wordt verwacht dat Schulting aan het begin van 2024 weer mee zal draaien met de normale planning. “Aan het einde van vorig seizoen ging het niet meer, het was op, fysiek was het op, het kwam er niet meer uit. Op basis daarvan heb ik medische testen gedaan, en uit die medische testen kwam verre van groen Schulting tijdens de persvoorlichting van het Nationale shorttrackteam. “Na die testen werd ik door medici sterk geadviseerd om nu echt rust te nemen. En dat heb ik afgelopen zomer gedaan.”

Vlado Veljanoski, sportjournalist bij de NOS volgt Schulting sinds 2015. “Suzanne is altijd maar doorgegaan, ze heeft geen enkele wedstrijd gemist. Ze was bij alle NK’s, EK’s, WK’s, World Cups en Olympische spelen aanwezig, en dat heeft nu haar tol geëist,” legt Veljanoski uit. “Je zag bij Suzanne altijd een bepaalde lichaamsspanning. De spanning van het altijd moeten en willen winnen straalde van haar af. Ik had niet kunnen voorspellen dat deze stop nu, op dit moment zou komen. Maar dat dit ooit zou gebeuren hadden we allemaal wel kunnen zien aankomen”, Aldus Veljanoski

Het niet meedoen van Schulting aan het NK maar ook aan de nationaal team trainingen heeft voor-en-nadelen voor de rest van de schaatsers. Nu Schulting niet zal starten zal dat ook betekenen dat er ruimte is voor anderen om zich te kwalificeren voor de Worldcup. Er zijn zes plekken te verdelen voor en wie de plek van Suzanne zal gaan opvolgen zal blijken uit de resultaten van het NK en de Dutch Open. Echter heeft het niet meedoen van Schulting ook zeker een keerzijde. “Eigenlijk heeft het team Schulting ook nodig, ze moet eigenlijk zo snel mogelijk weer op het ijs komen. Nu zijn ze met zes en de spoeling is dun. Voor de relay heb je er al vier nodig. Daarnaast maakt het team Suzanne beter en Suzanne haar team. Haar terugkeer is dus echt heel belangrijk,” Vertelt Veljanoski.

Anne Minnaard

Anne, 21 jaar