Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Lange wachttijd voor parkeervergunningen zorgt voor ergernis in Utrecht

Lange wachttijd voor parkeervergunningen zorgt voor ergernis in Utrecht

Geparkeerde auto's in de wijk Wittevrouwen.

UTRECHT CENTRUM – Het parkeren van de auto’s in Utrecht is een lang aanhoudend probleem. Op dit moment hebben alleen bewoners van de binnenstad en de wijken daaromheen een parkeervergunning nodig, maar hoelang duurt het precies tot je een parkeervergunning krijgt? We zochten dit uit en stuitten al snel op schokkende cijfers. Zo wachten bewoners van de Schildersbuurt al acht jaar op een tweede parkeervergunning op hun huisadres. Dit is niet de enige buurt waar bewoners lang moeten wachten. 

In de stad Utrecht zijn de zones, die op dit moment een wachtlijst hebben, verdeeld in 12 parkeerrayons. Elk parkeerrayon heeft een eigen rayonnummer en dus ook een eigen wachttijd. De wachttijden variëren enorm. Zo moeten mensen in de Schilderswijk dus acht jaar wachten op een tweede parkeervergunning op hun huisadres, maar in de Rivierenbuurt slechts één jaar. Bewoner Veerle ten Kate merkt dat dit probleem onder de Utrechters erg groot is, “Toen ik voor het eerst een parkeervergunning aan ging vragen, woonde ik nog in Wijk C. Daar was op dat moment echt een lange wachttijd, waardoor ik genoodzaakt was om mijn auto ’s avonds bij de studentenhuisvesting aan de Van Lieflandlaan neer te zetten.”

Bekijk hieronder op de kaart hoe lang de wachttijden zijn.

“Veel bewoners uit Wijk C zijn student of willen daar hun hele leven wonen, dus daardoor stroomt het niet door”, vertelt Veerle ten Kate. Op dit moment moet een bewoner die een parkeervergunning in Wijk C wil aanvragen een jaar wachten. Bewoners moeten dan soms de keuze maken om hun auto op een betaalde parkeerplaats te zetten.  Om deze hoge kosten te vermijden zijn zij dan genoodzaakt om hun auto op een grote afstand van hun huis te parkeren. “Als ik even met de auto weg wilde, moest ik eerst 14 minuten fietsen voordat ik bij mijn auto was. Toen ik in de wijk Wittevrouwen ging wonen was er gelukkig geen wachtlijst”, aldus ten Kate.

De nieuwe regels in Utrecht zorgen ervoor dat veel parkeerplaatsen betaald parkeren worden. RTV Utrecht meldt dat eerst de wijken aan de beurt komen die grenzen aan het gebied waar al betaald parkeren geldt. Hier is de parkeerdruk volgens de gemeente het hoogst. Buurten in het tweede blok, zoals Zuilen en Lunetten, volgen tussen 2026 en 2030. Dit zullen bewoners die wachten op een parkeervergunning ook merken. In de wijk Wittevrouwen kost een uur parkeren €6,50, hierdoor is het hebben van een auto in de binnenstad minder aantrekkelijk.

De plannen van GroenLinks/PvdA in Utrecht zijn groot op het gebied van parkeren. Hun eerste doel om het centrum zoveel mogelijk autoluw te maken is al voor 75% behaald. De grootste coalitiepartij van Utrecht wil fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer steeds meer ruimte geven in de binnenstad. Ze willen minder auto’s in de binnenstad, omdat dat beter zou zijn voor de luchtkwaliteit. De partij wil het openbaar vervoer verbeteren en promoten, zodat de stad wel goed bereikbaar blijft. “De meeste leeftijdsgenoten, rond de 25 jaar oud, hebben geen auto. Als zij naar Utrecht willen, pakken ze het openbaar vervoer en dat is prima geregeld”, aldus Veerle ten Kate.

Over de auteur

Suus ten Kate

“You have to go where the story is to report on it. As a journalist, you’re essentially running to things that other people are running away from.” is een quote van Lester Holt, een Amerikaanse journalist. Deze quote laat in mijn ogen precies zien waar journalisten elke dag mee bezig zijn. Met een flinke dosis nieuwsgierigheid en een passie voor het delen van verhalen van anderen, studeer ik momenteel aan de School voor Journalistiek. Ik schrijf al sinds jongs af aan en dus is de Journalistiek dé plek waar ik mij thuis voel. Met mijn bijzondere voorliefde voor sportjournalistiek hoop ik mijn weg te vinden in dit prachtige vak!