Utrecht Noord

Je laatste kerst vieren in een hospice

De hal van hospice stichting Utrecht, gemaakt door Valerie van den Boorn

De feestdagen vieren in een hospice is niet het eerste waar men aan denkt wanneer het december wordt. Hoewel je laatste kerst vieren met familie en geliefdes iets moois kan zijn, kan het ook een hele boel emoties oproepen. Hoe ervaren mensen die zich er van bewust zijn dat ze niet lang meer te leven hebben de opkomende feestdagen? Bij hospice Stichting Utrecht doen ze hun best om deze dagen te vullen met gezelligheid, vreugde en prettige herinneringen voor de gasten.

Hospice Stichting Utrecht ligt gevestigd aan een drukke weg waar altijd mensen langs komen, dit is een wereld van verschil wanneer je binnen komt. De harde geluiden vallen weg en er hangt gelijk een andere sfeer. Het hospice biedt plaats aan zes gasten in evenzoveel kamers met de mogelijkheid om te verblijven vanaf 18 jaar. Je bent welkom wanneer er een levensverwachting van maximaal drie maanden is vastgesteld. De mensen die in de hospice verblijven worden gasten genoemd. Netty Kemp is hier sinds vier jaar vrijwilliger na haar verleden als verpleegkundige. ‘’Het zorgen blijft er toch wel echt in zitten.’’, zegt Netty. Bij binnenkomst was het al snel duidelijk dat de feestdagen er aan komen. De trappen waren versierd met lichtjes en groen waarna ook meteen de grote kerstboom in de hal opvalt. Deze boom hangt vol met versieringen en briefjes. Op deze briefjes kunnen gasten en bezoekers zelf een boodschap of wens schrijven en deze in de boom hangen. De vrijwilligers organiseren tijdens de feestdagen verschillende dingen voor de gasten en hun geliefdes. Zo besteden ze meer aandacht aan dingen zoals uitgebreid ontbijt dat voor hun gemaakt wordt. Ook mag s ’avonds het bezoek mee eten en wordt er extra voor hun gekookt. Als mensen dit prettig vinden, kunnen ze ook in een gezamenlijke ruimte samen eten, maar dit hoeft niet als ze het fijner vinden om op hun kamer te dineren. ‘’Als de gast het fijn vindt om met familie op de kamer te eten, dan dekken wij de tafel mooi voor ze.’’, verteld Netty. Voor de kerstdagen komt er ook nog een kerstkoor langs die liedjes gaat zingen voor de gasten.

Het meest gedenkwaardige moment tijdens kerst in de hospice is volgens haar een muzikale actie van een meneer die te gast was in de hospice. ‘’Vorig jaar hadden we een meneer die heel erg van zingen hield dus die heeft samen met andere gasten in de keuken kerstliedjes gezongen, waarna het kerstkoor zelfs bij hem voor het raam is komen zingen.’’, beschrijft ze terwijl ze lachend terug kijkt op de herinnering. Ook verteld ze dat er een hele hechte band ontstaat tussen gasten omdat mensen in dezelfde situatie zitten. ”Je ziet dat mensen het samen doen en ze vrijer over hun ziekte en dood gaan praten. Naar elkaar zijn ze daar opener over dan naar ons, ze begrijpen elkaar het beste.’’

Wanneer je in een hospice te gast bent, is het hoogstwaarschijnlijk je laatste kerst. Netty geeft aan dat ze het liever niet zelf aankaart tegen mensen, maar wanneer ze er zelf over beginnen ze het wel met ze er over te hebben. Dan kunnen ze een rustig gesprek hebben over hoe ze het ervaren en hoe ze zich daar bij voelen. Hoewel de meeste mensen de feestdagen hier als iets prettigs ervaren, zijn er ook zorgen bij sommige gasten. ‘’We hebben een vrouw te gast die een euthanasie wens heeft en het liefst wilt ze het dan doen voor de kerst zodat haar kinderen niet altijd tijdens kerst een droevige gedachte hebben.’’, verteld ze. Emoties variëren van vreugde tot frustratie, terwijl gasten hun persoonlijke reis naar het einde omarmen.

Valerie van den Boorn

Valerie van den Boorn, geboren in Maastricht, twijfelde na het behalen van haar havo diploma welk pad het juiste voor haar zou zijn. Tijdens haar tussenjaar in het buitenland kwam de interesse in de journalistieke wereld. Ze besloot haar spullen te pakken en te verhuizen van Zuid-Limburg naar Utrecht. Ze koos voor deze studie omdat ze gefascineerd is door het vertellen van verhalen en het onderzoeken van belangrijke maatschappelijke kwesties.