Utrecht Noord

Buurtkamer De Klop en de Energiebox helpen bewoners de winter door

Ingang van buurtkamer de Klop

Het is vrijdagochtend 15 december. Het is 10 uur en Buurtkamer De Klop loopt al aardig vol. Eén na één schuifelen de bewoners naar binnen. Vandaag zijn de energiecoaches van de Energiebox aanwezig om mensen te adviseren over hun energieverbruik. Ze geven tips over hoe je deze winter kan doorkomen zonder geldzorgen. ‘Alles wordt duurder en we willen mensen bewust maken van hun energieverbruik’.

De geur van koffie vult Buurtkamer De Klop. De vrijwilligers van de buurtkamer serveren koffie of thee en voor de liefhebber is er speculaas. Naast de vaste bezoekers die elke ochtend een bakje koffie komen drinken, zijn er vandaag ook andere bezoekers die speciaal voor de energiecoaches komen. De twee energiecoaches zitten verspreid aan aparte tafels in de ruimte. Beide energiecoaches hebben een laptop voor zich en een Energiebox. Klaar om vragen te beantwoorden.

De energiecoaches werken bij de Energiebox. Deze organisatie geeft advies over het isoleren van een huis en hoe je het kan verduurzamen. Vandaag zijn ze bij Buurtkamer De Klop. Bij het advies krijg je ook een energiebox. Hier zitten allemaal artikelen in die iemand kan gebruiken om zijn huis te verduurzamen. De Energiebox werd in 2014 in samenwerking met de gemeente Utrecht en twee woningcorporaties opgezet om energiebewust gedrag bij huurders te stimuleren.

Joshua Keizer is energiecoach bij de Energiebox. Hij geeft adviezen over het isoleren van je huis en kan daarvoor ook thuis langskomen. Ook kan hij voor je de energiebox installeren. Joshua laat zien wat er in een energiebox zit. In de groene kartonnen doos zit een douchetimer, radiatorfolie, tochtstrippen, ledlampen en tijdschakelaars. ‘Het doel van de campagne is dat wij van de overheid energiezuinig moeten leven, vanwege het klimaat. Maar ook dat wij mensen bewust willen maken van hun energieverbruik en om de energierekening laag te houden’, aldus Keizer.

Ook de vrijwilligers van de buurtkamer houden zich bezig met deze energieochtend. Zo proberen ze buiten de vaste kring, ook andere mensen te werven. Maha van der Plas is vrijwilliger duurzaamheid. Ook al is dit één van haar eerste dagen als vrijwilliger bij de buurtkamer, ze gaat gelijk van start. In het winkelcentrum spreekt Maha zoveel mogelijk mensen aan en informeert ze hen over de energieochtend. Met de flyers in haar hand loopt ze de supermarkt, slager en groenteboer binnen. Voor Maha is duurzaamheid erg belangrijk. Ze wil graag mensen bewust maken van de klimaatproblemen. Zo vertelt Maha: ‘Ik denk echt dat we iets moeten veranderen om de wereld niet naar de knoppen te helpen. Ik dacht wat kan ik doen en toen ben ik naar de vrijwilligerscentrale gestapt’.  Veel bezoekers die Maha aanspreekt zijn wel geïnteresseerd, maar zijn te druk om een kijkje te nemen in de buurtkamer. Met een flyer in de hand lopen ze door. Maha geeft echter niet op. Onvermoeibaar blijft zij mensen aanspreken. Pas als de klok twaalf slaat stopt ze er mee voor vandaag. De energieochtend in Buurtkamer De Klop is afgelopen. De energiecoaches ruimen hun spullen op en gaan weg. ‘Tot de volgende keer’, roepen ze. Maha steekt haar duim in de lucht.

Verslaggeefster Leonie Ruitenberg was aanwezig bij de energieochtend in Buurtkamer De Klop. Luister hier haar audioreportage.

Femke Spits

Mijn naam is Femke Spits. Geboren en getogen in Utrecht. Student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. In het afgelopen jaar veel gereisd en ondertussen gewerkt in de horeca. Daardoor een brede blik ontwikkeld op andere landen, culturen en mensen. Mijn nieuwsgierigheid voor het andere is voor altijd gewekt. Deze basis neem ik mee naar mijn werk als journalist. Daarnaast ben ik vastberaden en communicatief sterk. Vastbesloten om het beste in mijzelf naar boven te halen. Zeer gedreven om me verder te ontwikkelen tot journalist.