Utrecht Noord

Kerststukjes maken in gezondheidscentrum de Amazone

Het is dinsdag 12 december en alle kerstdecoraties liggen al klaar op tafel. Vandaag kunnen de oudere inwoners van Overvecht samen kerststukjes maken in het gezondheidscentrum de Amazone. Dit gebeurt onder begeleiding van organisator Esther (56).

De activiteit wordt gestart met een kopje warme chocolademelk en een koekje in de vorm van een kerstkrans. ‘Wel zo toepasselijk’, zegt Esther. Vandaag gaan ze namelijk in het gezondheidscentrum kerststukjes maken. Dit is de laatste activiteit die ze organiseren voor de decembermaand. In de ruimte is dan ook een duidelijke geur van de conifeer en eucalyptus te ruiken die op een grote lange tafel liggen. Op de tafel ligt ook een breed assortiment aan kerstdecoraties. Zoals kerstballen, rode besjes, verschillende kleuren lint en dennenappels. Esther is ondertussen van takken en wikkeldraad de kerstkransen aan het maken.

‘We zijn begonnen met het organiseren van dit soort activiteiten om de bewoners van Overvecht samen te brengen in de wijk’, vertelt Esther. ‘Om een gezellige plek te creëren waar mensen samen kunnen komen om zich met elkaar samen te verbinden van binnen en buiten. We kondigen de activiteiten aan op Facebook en Instagram en hopen dat er veel mensen uit de wijk gebruik van maken. Het is mooi dat mensen ergens bij kunnen horen en ergens aan mee kunnen doen’, vertelt Esther.

Esther is inmiddels al zes jaar werkzaam bij het gezondheidscentrum. ‘Zo´n zes jaar geleden was het een grote bouwput rond het gezondheidscentrum. Toen kwamen we samen met een aantal inwoners op het idee om hier een zintuigentuin omheen te maken. Alle planten en takken die we vandaag gebruiken komen dan ook uit de tuin’, vertelt Esther. In de tussentijd zijn er drie oudere dames aangeschoven om mee te doen met het maken van een kerstkrans. Ze beginnen met het knippen van een aantal groene takjes en binden deze om de nog kale krans heen die net door Esther is gemaakt.

Een van de oudere dames die er net bij is komen zitten is Petra (77). Ze komt vaker naar de activiteiten die het gezondheidscentrum organiseert. ‘Ik ben hier terechtgekomen door mijn buurvrouw. Toen ik een jaar geleden vanuit Friesland naar Overvecht ben verhuisd, miste ik wat sociale contacten. Mijn buurvrouw wees mij toen destijds op de activiteiten die hier elke dinsdagochtend worden georganiseerd door Esther. Sindsdien ben ik er meestal elke dinsdag bij’, vertelt Petra terwijl ze de takjes van de eucalyptus afknipt en met een touwtje om haar krans heen bindt. Snel pakt ze nog even wat rode bessen en stopt deze ook in de krans.

Als Esther aan Petra vraagt wat ze met haar kerstkrans gaat doen geeft Petra aan dat ze de kerstkrans aan een eenzame man gaat geven. ‘Elke donderdagochtend ga ik een rondje lopen in het park naast een verzorgingstehuis en elke keer als ik daar langs loop staat hij op uit zijn stoel en zwaait hij naar mij. Ik wil hem hier mee gaan verrassen’. Petra houdt haar afgemaakte krans met een glimlach in de lucht. ‘Als alle kerststukjes af zijn, gaan we er een aantal aan de muur van onze ruimte hangen. Voor de gezellige sfeer’, vertelt Esther. ‘ In januari zijn we er weer met nieuwe activiteiten’.

Fenne van der Woude

Mijn naam is Fenne Van der Woude en ik ben 18 jaar. Ik ben geboren en getogen in Huissen. Waar ik nu nog steeds woonachtig ben. Sinds september 2023 ben ik startend journalist aan de Hogeschool van Utrecht. In 2022 heb ik mijn havodiploma gehaald op OBC Bemmel in Bemmel. Daarna heb ik een tussenjaar genomen waarin ik voornamelijk heb gewerkt bij de Albert Heijn en in een verzorgingstehuis. In het verzorgingstehuis ben ik nu nog steeds werkzaam. Ik ben daar werkzaam in het restaurant waarin ik graag een praatje met de bewoners maak. Al sinds dat ik kan praten val ik mijn ouders lastig met ingewikkelde vragen uit nieuwsgierigheid. Daarom was de keuze ook niet zo moeilijk om te gaan kiezen voor journalistiek. Een van mijn eigenschappen is dus ook dat ik erg nieuwsgierig ben en alles tot op de bodem wil uitzoeken. Verder ben ik ook nauwkeurig, sociaal, belangstellend en een enigszins eigenwijs. De onderwerpen die mij voornamelijk interesseren in de journalistiek zijn: geschiedenis, misdaad en het Koninklijk huis.