Utrecht Noord

Leger des Heils organiseert Winterrommelmarkt

Beeld: Gijs Geraads

Op 13 december organiseerde de buurthuiskamer van het Leger des Heils een winterrommelmarkt in Overvecht. Dit deden ze deels voor opbrengsten voor de huiskamer, maar vooral voor de gezelligheid en om mensen te verbinden. Daarom was ook iedereen welkom deze dag en waren er veel diverse spullen te vinden.

Vrijwilliger Khamin Benneker (33) organiseert activiteiten voor het Leger des Heils en dus ook deze rommelmarkt. “De rommelmarkt is voor alle mensen; de mensen van de voedselbank hiernaast, gezinnen, en mensen die rond het minimum leven.” Dit is terug te zien in de spullen die er worden verkocht; van spelcomputers tot kaarshouders. De dag ervoor konden mensen spullen afleveren om verkocht te worden, en het Leger des Heils zelf ging winkels af om te kijken of zij nog spullen hadden waar ze niets meer mee konden.

Om half 2 ‘s middags stromen de mensen binnen en kunnen ze bij vrijwilliger Linda (74) een briefje halen met prijzen erop. Vervolgens kan het snuffelen beginnen; er ligt op de tafels een ruim assortiment aan spulletjes. “We hebben veel spullen binnengekregen om te verkopen,” vertelt Linda. “En mensen houden van rommelen!” lacht ze terwijl ze de prijskaarten uitdeelt aan de binnenkomers. Bezoeker Iet Walstra (77) is te zien met 10 engelkaarsjes in haar hand. “Ik vind snuffelen gewoon leuk,” vertelt ze met een brede glimlach.

Met het geld dat wordt verdiend op de rommelmarkt worden nieuwe activiteiten georganiseerd voor in de huiskamer en wordt eten en drinken gefinancierd. “Morgen hebben we bijvoorbeeld een filmavond. Dit bieden we gratis aan inclusief consumpties. Ook de koffie en thee is hier altijd gratis,” aldus Marianne (58), die samen met haar man verantwoordelijk is voor de buurthuiskamer.

De opkomst verraste haar. “We zijn recent verhuisd, dus het was voor iedereen nieuw. We hebben wel bewust gekozen voor de middag waarin de voedselbank ook open is, dus dan heb je sowieso wat meer mensen in het gebouw,” aldus Marianne. “Sommige mensen hebben bij het Leger des Heils het beeld dat hier alleen maar daklozen komen, maar wij zeggen altijd dat iedereen hier welkom is en we willen dat gevoel ook geven,” vertelt ze. “Van dakloze tot bankdirecteur; de koffie smaakt voor iedereen.”

Verslaggever Indira Gerritsen sprak met Marianne over de rommelmarkt.