Utrecht Noord

Koningsspelen draagt bij aan lichaamsbeweging van kinderen

gymdocent Jeroen de Groot (links) met schooldirecteur Rohan de Groot (rechts) midden in het freerun parcours van de kinderen. Foto: Vester Schippers

De Koningsspelen zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs, ieder jaar doen er zo’n 6300 scholen eraan mee. Bij de eerste Koningsspelen in 2013 was het doel om kinderen bewust te maken van het belang van een goed ontbijt in combinatie met voldoende lichaamsbeweging. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen, want sinds drie jaar heeft het CBS een stijging gemeten in het aantal kinderen dat aan lichaamsbeweging doet. Esther Hoeboer, voorlichter van de organisatie achter de Koningsspelen, is ook blij met de stijgende lijn. ‘Het is lastig om te zeggen of dit succes toe te schrijven is aan de Koningsspelen, maar het is erg mooi als dit bedraagt aan het stimuleren van lichaamsbeweging door kinderen.’

Op de basisschool OBS op Dreef zijn de kinderen fanatiek aan het sporten; de racende stepjes scheuren je voorbij op het schoolplein, gevolgd door kinderen op skeelers. Enthousiaste ouders en docenten begeleiden de kinderen in hun spel, zij zien ook het belang van de Koningsspelen voor de kinderen uit Overvecht. ‘Bewegen is belangrijk, vooral in een buurt als Overvecht waar kinderen niet altijd lid zijn van een sportvereniging. Dan is het extra belangrijk dat ze dit op school meekrijgen’, zegt Jeroen de Groot, gymdocent van Sport op Maat, hij helpt het begeleiden tijdens de Koningsspelen.

‘Meester, meester, ik heb een longboard gekregen’

Jeroen is blij met de stijging van het aantal sportende kinderen, maar het verbaast hem niet. ‘Wij zijn er bewust mee bezig; na school begeleiden we andere soorten sportactiviteiten dan tijdens de gymles. Zo zijn we aan het stuntsteppen en longboarden, twee activiteiten die kinderen vaak niet van huis uit meekrijgen. De activiteiten vinden de kinderen dan ook ontzettend leuk.’ Dit merkt Jeroen dan ook aan de verhalen van kinderen; zo krijgt hij erg vaak te horen dat kinderen een longboard hebben gekregen voor hun verjaardag. ‘Dan komen ze naar me toe en zeggen: Meester, meester, ik heb een longboard gekregen. Hierdoor gaan ze ook in hun vrije tijd vaker naar buiten om te gaan skaten, wat weer bijdraagt aan meer beweging onder de kinderen.’

Er wordt vaak bewust gekozen voor sporten die je kunt beoefenen zonder lid te zijn van een sportvereniging. Zo is er op deze Koningspelen weer een nieuwe sport toegevoegd; op verzoek van de kinderen is freerunnen geïntroduceerd als een van de sporten tijdens de Koningsspelen. De kinderen hebben buiten een prachtig parcours getekend op het schoolplein met allemaal spannende obstakels, zo is er een bom getekend midden op de baan die je moet ontwijken en stappen ze voorzichtig op de dun getekende laddertjes.

Al deze sporten – en nog meer – worden georganiseerd voor de kinderen tijdens de naschoolse sporten. Dit zou ook weleens kunnen voortkomen uit de Koningsspelen. ‘We proberen ook voor iedere school een koningsmatch te maken, zodat sportvereniging of buurtsportcoaches zich kunnen aanmelden om aan een school gelinkt te worden, of andersom,’ legt Esther uit. ‘Zij nemen het sportieve gedeelten van de Koningsspelen op zich waardoor ze in contact komen met nieuwe kinderen die het leuk vinden om te sporten. We weten dat dit bijdraagt aan het succes dat meer kinderen gaan sporten op een vereniging.’ Hoewel exacte cijfers zijn nooit bijgehouden, hoort Esther dit vaak genoeg om te weten dat dit leidt tot een langdurige samenwerking tussen scholen en sportverenigingen, en ook tussen kinderen en sportverenigingen.

Bekijk hier het interview van Jordy met basisschool directeur Rohan de Groot.

Vester Schippers

Vester Schippers is als journalist voor SvJ Media actief. Vester probeert de wereld van zoveel mogelijke kanten te belichten en vanuit verschillende perspectieven te beschrijven. Van jongs af aan heeft hij interesse in de mensen om zich heen en bestookt hij deze met soms directe en verassende vragen om tot de kern van de boodschap te komen. Hij wil op een luchtige manier nieuws onder de aandacht brengen en dit het zo begrijpelijk maken voor iedereen. Bijzondere interesse heeft Vester in de volgende onderwerpen: -Politiek -Actualiteit -Kunst en Cultuur -Mooie verhalen.