Utrecht Oost

Hard studeren tijdens een silent disco

HU Bibliotheek boeken over de geschiedenis van klassieke muziek

Cultureel studenten platform Podium organiseert samen met de Hogeschool Utrecht (HU) bibliotheek een silent disco. Bij deze ‘disco’ spelen artiesten live neoklassieke en/of elektronische muziek om de studenten beter te helpen studeren. Podium organiseert het evenement in de derde week van Januari, net voor de meeste tentamens beginnen, om de studenten goed te helpen voorbereiden op de komende toetsen.

De studenten in de bieb zijn veelal aan het leren. Schriften slaan open en het getik van toetsenborden is overal te horen. De meeste studenten hebben eigen oortjes in of een koptelefoon op. Toch lopen er leden van Podium in het rond met clusters koptelefoons. Ze spitten door de ruimte, kijkend naar wie er geen apparaat in hen oren heeft. Als ze iemand spotten lopen ze er gelijk op af en bieden ze de koptelefoon aan. Voordat ze de koptelefoon aangeven drukken ze eerst op de aan knop, en licht de koptelefoon blauw op.

De silent disco is geen nieuw fenomeen, maar vooralsnog komt het minder vaak voor dan een evenement met speakers. De eerste silent disco’s ontstonden al in de jaren negentig, als een alternatief op de overlast die evenementen veroorzaakte. Wat de studysounds sessie van Podium uniek maakt onder de silent disco’s is de muziek zelf. De muziek is tekstloos en neoklassiek of elektronisch. Het is specifiek uitgekozen op de rustige tonen.

De rustgevende muziek zou invloed moeten hebben op de manier waarop je informatie opneemt. Sommige muziekstukken helpen met concentratie, anderen met focussen en sommigen geven een kalmerend gevoel. Voor dit evenement heeft Podium drie muziekkanten verzameld, waaronder Daniël Tomás. Daniël speelt neoklassieke muziek op een elektrische piano. Als hij speelt op het evenement heeft hij zijn schoenen uitgedaan, en speelt hij op sokken zijn muziekstukken. Daniël maakt veel rustige klassieke muziek. Hij snapt daarom wel waarom Podium hem gekozen heeft. ‘Ik kan me compleet niet focussen als er muziek op staat, maar dat is mijn muziekkanten brein’ zegt Daniël. ‘Maar ik denk dat het een soort rust biedt. Ik weet wel dat mensen er heel veel aan hebben. Het staat ook in al die studielijstjes. Waar het precies aan ligt weet ik niet, buiten dan, dat het werkt’.

In de bibliotheek blijft het stil. De studenten studeren hard door en de ruimte is zo goed als vol rond het middaguur. Toch heeft niet iedereen een koptelefoon van de disco op. Veel studenten pakken eerder hun eigen spullen. ‘Normaal gesproken hoor je het geluid echt over boxen’ Aldus Iris Nieuwenhuizen, programmamaker bij Podium. ‘Maar het is nu stilte week en daarom hebben we gekozen om de silent disco koptelefoontjes te gebruiken. Dat is net een andere ervaring’.

Dit is niet het eerste studysounds evenement van Podium. Ze hebben het evenement al drie keer eerder georganiseerd, maar dit is de eerste keer dat ze een silent disco van het evenement maken. ‘Het is ooit begonnen bij een van onze programmamakers Agnes’ zegt Iris. ’Zij had het idee om net even iets extra’s te doen tijdens de examenweken. Het is gebaseerd op een idee van de universiteit van Amsterdam. Die deden tijdens corona-tijden wel eens concerten in carré, en dan konden mensen daar naartoe om te studeren’.

Maar werkt het studeren met de muziek ook? ‘Ik vind studeren met muziek altijd fijn, en live muziek is een leuke afwisseling van constant dezelfde playlist luisteren’ zegt Sanne Kremers, deelnemer van de silent disco. ‘Ik was ook wel lekker in de flow, dus het heeft mij zeker geholpen’.

Het leren met muziek op wordt door de meeste studenten vaak gedaan, of deze nou tekstloos, neoklassiek of elektronisch is. Met het evenement van studysounds kunnen de studenten niet alleen op locatie fijner leren, maar kunnen ze ook een aantal nieuwe nummers opslaan voor thuis.

Luister ook de audio van Bram Wissink.