Utrecht Zuid

Behoefte aan gezond eten in de sportkantine valt tegen in Lunetten

UTRECHT – Als plek voor gezelligheid en samenkomst kan de kantine van sportverenigingen ook een rol spelen in de gezonde levensstijl van sporters. De gemeente Utrecht probeert de keuze voor gezond eten net zo aantrekkelijk te maken als voor een ongezonde snack om overgewicht tegen te gaan. Ook de kantine van Sporthal Lunetten heeft er voor opengestaan om hun assortiment gezond te maken maar, de belangstelling daarvoor viel tegen.

De mannen achter de kantinebar staan met hun handen op de bar met elkaar te praten. Aan een tafel in de hoek houdt een groepje ouders een discussie over het teamspel tijdens een vorige basketbalwedstrijd. Op het erf van Sporthal Lunetten zijn alle fietsenrekken in gebruik, maar die fietsers zitten nu nog midden in een spannende wedstrijd in de zaal aan de andere kant van de gang. Na de wedstrijd stroomt de kantine rustig aan vol met mensen.

In Sporthal Lunetten, dat het thuisfront is van onder meer basketballers, volleyballers, batmintonners en beoefenaars van Japanse vechtsporten, vormt de kantine een plek waar sporters samen kunnen komen. Op het krijtbord in de kantine staan koffies, speciaal bier, snacks voor tussendoor, tosti’s en patat uitgeschreven. ‘Vaak komen vóór wedstrijden de ouders van jonge sporters nog even een cappuccino drinken’, vertelt kantinebeheerder Richard Politiek, terwijl hij zijn glas water neerzet.

Het menu in kantines staat de afgelopen jaren ter discussie. In de veranderende maatschappij besteden mensen steeds meer aandacht aan een gezonde levensstijl, en dat trof ook kantines op scholen en in sporthallen. In 2017 deed RTV Utrecht in samenwerking met regionale omroepen en de NOS onderzoek naar bijna honderd sportverenigingen. Een ruime helft van de respondenten gaf aan dat er destijds al volop gezond voedsel te krijgen was bij hun club.

Ook in Sporthal Lunetten verschenen fruit en gezonde broodjes op de toonbank. De kantine wilde ook best meegaan in de toenemende aandacht voor gezond eten. De kantinebeheerder wijst naar de vitrinekast aan de bar. ‘Er hebben daar voor een lange tijd zelfgemaakte broodjes gezond gestaan, en we brengen ze ook nog af en toe terug.’ De belangstelling voor het nieuwe gezonde assortiment viel echter tegen. ‘Drie kwart van onze broodjes en fruit konden we steeds weggooien.’ Er waren wel mensen die een broodje van de kantine meenamen, maar zij waren in de minderheid, zegt Politiek.

De kantinebeheerder wil het aanbieden van gezond eten echter nog niet helemaal opgeven. De sporthal stelt zich welwillend op. ‘We zijn absoluut niet tegen het aanbieden van gezond voedsel.’ Politiek houdt de deuren van de kantine op voor alle gebruikers, voor de sporters die een appel willen na de wedstrijd maar ook voor diegene die van een patatje houden. ‘We gaan ook zeker niet de frituur in de ban doen. We hebben verschillende gebruikers, en die mogen allemaal blijven komen.’

Verslaggever Jet Wenting sprak in de kantine van Sporthal Lunetten met kantinebeheerder Richard Politiek over gezond eten in de kantine.

Chris Bond

Chris Bond (Volendam, 2006) studeert aan de School van Journalistiek in Utrecht. Al van jongs af aan zit hij nieuwsgierig voor de buis om het Acht uur Journaal te volgen. Als fan van journalisten als Thomas Erdbrink en Johnny Harris begon hij in 2022 aan zijn eigen journalistieke carrière bij weekblad Nieuw-Volendam. Daar schrijft hij als freelance journalist over uiteenlopende onderwerpen. Het meeste dat hij bij deze lokale redactie waardeerde was de kans om nieuwe mensen te ontmoeten en naar hun verhalen te luisteren. Nu (2023) werkt hij aan multi-mediale producties in Utrecht-Zuid waarin hij lokaal nieuws aan het licht brengt.