Utrecht Zuid

Utrecht ‘meest kindvriendelijke stad’ van Nederland?

UTRECHT – Tal van verschillende steden hebben de afgelopen jaren hun ambities gepresenteerd om ‘de meest kindvriendelijke stad’ van Nederland te worden. Pleinen worden ingericht voor kinderen, adviesraden opgericht voor jongeren en er wordt door een enkele deelgenomen aan het ‘Child Friendly Cities’ initiatief van Unicef. Hoe is dat streven in Utrecht?

In sportschool Newstyle Healthcenters in Hoograven vliegt de deur op de late middag om de paar minuten open. Rond het middaguur waren het allemaal jongvolwassenen met hun sporttassen die zich opmaakten voor een uurtje fitness. Justin Coldenhoff, die bij de ingang de sporters verwelkomt, zegt er wel bij dat het afhankelijk is van het tijdstip hoeveel mensen er binnen strompelen. „Nu lopen er af en toe mensen binnen, maar op de vroege avond is de deur nauwelijks dicht.”

Van de jongvolwassenen in Utrecht-Zuid voldoet 55 procent aan de beweegrichtlijn, volgens de Volksgezondheidsmonitor. Dat is sinds pre-covidjaar 2018 met tien procent gedaald, van 65 naar 55 procent. Terwijl steeds minder mensen deelnemen aan verenigingen lijkt de sportschool wel echter in trek te zijn. Maar voor jongeren zijn er nog wel beperkingen in de gym, zo zegt Coldenhoff. „Jeugd onder de veertien jaar mogen hier niet trainen zonder hun ouders.” Het is een risico voor hen om aan de zware gewichten te hangen, stelt de medewerker van de sportschool. „Ze mogen ook niet zeggen; mijn ouders vinden het goed dat ik kom trainen. Veertien jaar is echt de minimumleeftijd om alleen te sporten.”

Buiten de verenigingen en sportscholen om krijgt de openbare ruimte tijdens de afgelopen jaren steeds meer aandacht in Nederland. Deze moet multifunctioneel zijn, en volgens Unicef bovenal veilig voor kinderen. Met het ‘Child Friendly Cities’ initiatief van de kinderrechtenorganisatie van de VN, wordt ingezet op het creëren van een veilige omgeving waar kinderen kunnen opgroeien. Het lukt niet alle gemeenten om complexe opgaven op te lossen, schrijft de organisatie op hun website. „Denk aan kinderen die in armoede opgroeien, nergens een fijne speel- of chillplek hebben of gevaarlijke wegen moeten passeren op weg naar school of sport.”

In Utrecht zetten gemeenten en maatschappelijke organisaties zich al jaren op verschillende manieren in voor de jeugd. Sinds 2015 is de Domstad ‘kinderrechtenstad’, en organiseert het samen met Unicef jaarlijks een aantal bijeenkomsten. Daarbij wordt onder meer ingezet op het bewustzijn van Utrechtse jeugd over het democratische systeem, legt een woordvoerder van de gemeente uit. „We werken er constant aan om kinderen en jongeren meer regie te geven in zaken die hen aangaan. Ook het komende jaar zetten we ons in om jeugdparticipatie nog meer laagdrempelig te maken.”

In onderstaand audiofragment hoort u een reportage van Karel Osthoff. Justin Coldenhoff wordt geïnterviewd bij sportschool Newstyle Healthcenters in Hoograven. Tijdens de reportage wordt ingegaan op het belang van bewegen en hoe de sportschool hier aan bijdraagt.

Chris Bond

Chris Bond (Volendam, 2006) studeert aan de School van Journalistiek in Utrecht. Al van jongs af aan zit hij nieuwsgierig voor de buis om het Acht uur Journaal te volgen. Als fan van journalisten als Thomas Erdbrink en Johnny Harris begon hij in 2022 aan zijn eigen journalistieke carrière bij weekblad Nieuw-Volendam. Daar schrijft hij als freelance journalist over uiteenlopende onderwerpen. Het meeste dat hij bij deze lokale redactie waardeerde was de kans om nieuwe mensen te ontmoeten en naar hun verhalen te luisteren. Nu (2023) werkt hij aan multi-mediale producties in Utrecht-Zuid waarin hij lokaal nieuws aan het licht brengt.