Utrecht Zuid

Een landelijk probleem treft nu ook sportvereniging DVSU: een tekort aan vrijwilligers

Voor een potje voetbal heb je niet alleen voetballers nodig maar zeer zeker ook de mensen die misschien nog wel belangrijker zijn, de vrijwilligers. Uit een recent rapport van het CBS is duidelijk geworden dat één op de tien Nederlanders vrijwilliger is bij zijn/haar sportclub. DVSU heeft hiervoor een nieuw vrijwilligersbeleid voor samengesteld.

Terwijl de kantine wordt schoon- en klaargemaakt voor een nieuwe voetbalzaterdag, vertelt Manon Galesloot dat het vrijwilligerstekort ook aanzienlijke invloed heeft op DVSU. Daarom komt de voetbalclub uit Lunetten nu met strengere regels voor de leden. ‘Om de kwaliteitssprong van de club te kunnen waarmaken is het nodig om structureel en projectmatig meer vrijwilligers bij de taken van de club te betrekken’. Om het vrijwilligersbeleid uit te voeren, moest er een vrijwilligers coördinator worden aangesteld; deze taak vervult Galesloot sinds kort; ‘Het nieuwe beleid houdt in dat iedereen die lid is van DVSU de plicht heeft om bij te dragen in de organisatie van de club’, voegt Galesloot toe terwijl het eerste jeugdteam de kantine binnenkomt voor wedstrijdvoorbereiding.

Oude beleid

Terwijl de eerste twee teams klaarstaan voor de eerste wedstrijd op de koude zaterdagmorgen, staat Hans Rolvink alweer langs de zijlijn op veld 3. Rolvink is zelf betrokken bij de club; hij vlagt vaak en is ook vrijwilliger in de kantine. Hij vertelt niet alleen fan te zijn van zijn zoon Tim, die op het punt staat te gaan voetballen, maar ook van het nieuwe vrijwilligersbeleid. ’In het oude beleid zaten behoorlijk wat haken en ogen, zo konden namelijk bepaalde taken worden uitgekocht.’ ‘Hierdoor kwam de club uiteindelijk in deze situatie terecht’, voegt Rolvink toe terwijl de scheidsrechter fluit voor het begin van de voetbalzaterdag.

De voornaamste reden van dit nieuwe beleid was dat er in het oude beleid een regel was opgesteld dat als een lid geen diensten kon of wilden draaien, de vrijwilligerstaken konden worden afgekocht voor vijftig euro per gezin per seizoen te betalen. ‘DVSU is de grootste voetbalclub in Hoograven en Lunetten met circa 650 leden. DVSU is een echte familieclub, hierdoor konden vrijwilligerstaken vaak worden uitgekocht voor vijftig euro, en dan ineens hoefden een aantal leden ineens geen vrijwilligerstaken uit te voeren. Dit omdat zij onder hetzelfde gezin vielen’, reageert Galesloot op het oude beleid. Met het nieuwe beleid is het niet meer mogelijk om deze taken uit te kopen, en zal dus iedereen moeten bijdragen aan de voetbalclub.

De sportclub die in 1993 begon op de hobbelige achtervelden in Utrecht-Oost heeft de vrijwilligers nodig om de toekomst van de club veilig te stellen. Het nieuwe vrijwilligersbeleid moet ervoor zorgen dat er meer mogelijkheden zijn om de bezetting in het clubhuis te verbeteren en daardoor een betere dienstverlening en service in de kantine te bieden. Ook moet door de inzet van de vrijwilligers meer diverse activiteiten worden gerealiseerd. Dat levert niet alleen extra inkomsten op, maar ook een verbeterde sfeer en sterkere onderlinge samenhang.

Landelijk probleem

Uit een recent rapport van het CBS is gebleken dat in 2022 net iets meer dan 9% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder maandelijks of vaker actief is als vrijwilliger bij zijn/haar sportclub. In 2019 was dit nog 16%. Al 39% van de sportverenigingen kampt met een vrijwilligerstekort, en de prognose is dat het aantal vrijwilligers in de sport mogelijk nog meer terugloopt de komende jaren, met name structurele taken.

Galesloot hoopt door middel van de nieuwe beleid snel van het probleem af te komen; ‘DVSU is trots op alle vrijwilligers die nu de kar al aan het trekken zijn maar er zijn er meer nodig om alles te kunnen regelen en verzorgen’, terwijl het team van Tim na de 12-3 verloren wedstrijd tegen Jonathan afdruipt en aan de ranja gaat begint.

Bas van den Bergh

Bas van den Bergh (2002) is student aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht. En heeft mede door al zijn hele leven te sporten een enorme passie voor allemaal verschillende soorten sport ontwikkeld. Hij wilde vanaf jongs af aan al weten hoe alles werkte, en vooral waarom dit zó werkte. Door ervaring op te doen achter de klantenservice bij de Rabobank kwam hij erachter dat hij hiermee door wilde gaan, hij wilde mensen helpen en eerlijke verhalen vertellen. Zelf is hij opgegroeid in Utrecht en kent daarom ook Utrecht-Zuid als zijn broekzak, waarvoor hij op svjmedia.nl het komende halfjaar zal gaan schrijven.