Utrecht Zuid

Bibliotheek wordt speciaal voor kinderen een speelotheek

De speelotheek werkt hetzelfde als een bibliotheek, maar in plaats van boeken lenen kan je speelgoed en spelletjes lenen voor kinderen tot 13 jaar. De speelotheek zorgt voor ruimte, kosten en werkt milieubesparend. Voor maar slechts vijftien euro per jaar mag iedere abonnee maximaal twee stuks speelgoed mee naar huis nemen voor maximaal drie weken. Hoe zit het met de toename van de lidmaatschap in Utrecht-zuid? Die vraag wordt gesteld na aanleiding van een NOS artikel over de toename van de lidmaatschap bij sport-en cultuurclubs in Utrecht-zuid.

De speelotheek

De speelotheek ontstond toen Lunetten werd opgebouwd. Het ontstaan kwam doordat er nog geen voorzieningen waren in de wijk. De speelotheek bestaat al zo’n 30 a 35 jaar en werd gedoneerd door de gemeente Utrecht. De speelotheek heeft verschillende voordelen, zo is het een feest voor kinderen omdat er steeds vernieuwde speelgoed wordt gebruikt. Het speelgoed is milieuvriendelijk en krijgen de kinderen de gelegenheid om zichzelf te blijven ontwikkelen. ‘’Het is een sociaal aspect voor ouders en kinderen’’, zegt Shara van der Ven.

Shara van der Ven werkt al 15 jaar in de speelotheek en ziet de stijging door de jaren heen. Shara zegt: ’dat er 70 abonnementen zijn’. 10 jaar geleden werkte er veel meer vrijwilligers vergeleken met nu, Zegt Shara. Er is een verandering in de dynamiek, na de corona zijn we veel vrijwilligers kwijt geraakt. ‘’We hebben nu vooral taalvrijwilligers dat zijn mensen die net in Nederland zijn komen wonen en moeite hebben met de taal’’, Zegt Shara.

Shara geeft aan dat ze geen toename ziet in de speelotheek. Al tien jaar lang betalen de klanten 15 euro per jaar. We hebben bewust rekening gehouden met gezinnen die het minder hebben, zo betalen ze een klein bedrag per jaar zodat we met de bedragen weer kunnen investeren in de speelotheek.

In gesprek met klanten

Els Nele komt al 3 jaar lang naar de speelotheek met haar twee kinderen. Door het fietsen in de wijk fietste ze toevallig langs de bibliotheek en zo kwam ze bij de speelotheek terecht.

Els geeft aan dat de speelotheek voor haar als ouder in haar voordeel werkt. De kinderen krijgen regelmatig speelgoed waarmee ze kunnen spelen, ‘meestal zijn mijn kinderen het speelgoed na een tijdje zat’, Zegt Els. Daarom is Els blij met de speelotheek, want zo voorkom ze het onnodig geld uit geven aan extra speelgoed in de speelgoedwinkel.

Peter Huk is van Hongaarse afkomst en woont nu al een tijdje in Nederland samen met zijn vrouw. Via een ouderen app voor buurtbewoners uit lunetten kwam Peter bij de speelotheek. Peter raad andere bewoners van andere nationaliteiten ook om goed gebruik te maken van de speelotheek.

‘Het is niet duur en het is een goed alternatief voor ouders met jonge kinderen’, zegt Peter Huk.

Hieronder vindt u het audio interview door Miranda Nibbering met Shara van der Ven.

Jeny Minguel

Jeny Minguel (2003) is studente aan de school voor journalistiek in Utrecht.  Sinds jongs af aan heeft ze een passie voor dans, zang, muziek en musical. Op 19-jarige leeftijd nam ze deel aan een miss verkiezing en won ze in zowel Nederland als het buitenland. Deze ervaring heeft haar interesse voor tv en media gewekt. Ze vindt het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat alles mogelijk is. Ze wil met haar werk een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Haar interesses liggen voornamelijk in media en cultuur. Ze zou zich ook graag willen verdiepen in de wereld van de tijdschriften.