Utrecht Zuid

Buurtcentrum in Hoograven organiseert inzamelingsactie voor aardbeving Marokko

Beeld: Pixabay

Om hulp te bieden aan Marokko heeft het buurtcentrum Hart van Hoograven afgelopen woensdag een lunch georganiseerd om geld in te zamelen. Ruim honderd mensen uit de buurt deden mee aan de actie.

Voor minimaal vijf euro per persoon, al gaven velen van hen vrijwillig meer dan dat, konden ze genieten van een heerlijk buffet van Marokkaanse en Turkse gerechten. Het geld dat ze ophalen gaat naar de stichting RizQ, zij zet zich in voor noodhulp voor Marokko.

Het buurtcentrum heeft een aantal vrijwilligers. Een van deze vrijwilligers, Fatima Aati, heeft familie in het getroffen gebied. Haar ouders waren een paar maanden op vakantie in Marokko, en haar tante en oom wonen er ook. Zij hebben schade aan hun huizen, maar zijn niet fysiek getroffen door de aardbeving. ‘Ik was er non-stop mee bezig. Ik ben gelijk de kledingkasten van mijn kinderen gaan uitzoeken, en heb gedoneerd’, aldus Fatima.

Na de lunch deden ze een Dua, een smeekgebed, om mee te leven met de duizenden slachtoffers in Marokko, hulp te vragen, en in gedachten bij hen te zijn.
Pizzeria Basilico, gelegen in Utrecht Zuid, heeft al meerdere keren pizza’s gedoneerd aan het buurtcentrum, en zo ook bij dit initiatief.

Vera Vincent

Vera Vincent (2004) is een eerstejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze wil graag een steentje bijdragen aan het mooier maken van onze wereld. In 2021 maakte ze een documentaire waarin vrouwen hun verhalen delen over hoe ze het ervaren om in Nederland moslim te zijn. Ook heeft ze in 2020 een betoog geschreven waarin ze de problemen van de vleesindustrie aan de kaak stelt. Ze wil in de toekomst meer van dit soort verhalen op grotere schaal te verspreiden. Daarmee hoopt ze dat we uiteindelijk wat eerlijker met elkaar en de wereld omgaan, en elkaar wat beter kunnen begrijpen.