Utrecht Zuid

Gemeente Utrecht had geen last van tekort aan vrijwilligers voor de Tweede Kamerverkiezing

Afgelopen woensdag (22 november) kon men stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing bij het buurthuis Hart van Hoograven. Ook waren er vrijwillignet als in maart 2023 weer bezig met het opnemen en uiteindelijk het tellen van stemmen. Echter bleek in die Provinciale Statenverkiezing sprake te zijn van een tekort aan vrijwilligers. Hoe zit het met het aantal vrijwilligers bij de Tweede Kamerverkiezing?

Lisa den Oudendammer, woordvoerder van de gemeente Utrecht, geeft aan dat er bij deze verkiezing geen problemen zijn geweest met het aantal vrijwilligers. Dit had mede te maken dat de vorige verkiezing voor de Provinciale Staten en Waterschappen was. Dit zorgde voor meer werk en dus een vraag naar meer vrijwilligers. Bij deze Tweede Kamerverkiezing had de gehele gemeente Utrecht 3000 vrijwilligers. Aanvullend had de gemeente nog een reservelijst aan vrijwilligers. Naast genoeg vrijwilligers had de gemeente ook meer stembureau’s mogelijk gemaakt. Dit moest zorgen voor het beter verspreiden van de kiezers. Tot slot is er bij deze verkiezing ook wat anders gedaan om vrijwilligers aan te trekken. “We hebben een oproep onder de collega’s van de gemeente gedaan. Hierdoor konden collega’s samen een stembureau bemannen”, zegt Lisa den Oudendammer.

Bij het stembureau Hart van Hoograven in Utrecht bleek de kiezer ook geen last te ondervinden van te weinig vrijwilligers. De kiezer zegt dan ook; “Persoonlijk heb ik tijdens het stemmen niet kunnen opmerken dat er te weinig vrijwilligers zijn. Er was een korte wachtrij en het liep goed door. Dit kan natuurlijk ook komen door het tijdstip van stemmen.” Daarbij denkt de kiezer dat dit probleem zich voornamelijk voordoet bij kleinere gemeenten.

Damian Klarenbeek

Damian Klarenbeek, de journalist in opleiding. Momenteel volgt hij de opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Als journalist ligt zijn kennis en interesses op de gebieden politiek en sport. Daarbij is hij nieuwsgierig en doortastend. Voorlopig houdt hij zich bezig met het lokale nieuws in Utrecht-Zuid.