Utrecht Zuid

Winkelcentrum Lunetten: Zo gaat het een half jaar later

Winkelcentrum vanaf de Hondsrug. Foto: Quinten Bol

UTRECHT-ZUID: Het is nu een half jaar geleden dat het Algemeen Dagblad de problemen in winkelcentrum Lunetten aankaartte. Van hangjongeren tot aan overlast van verslaafden en daklozen. De politie en de gemeentelijke handhaving zeggen druk aan de slag te zijn, maar is de situatie echt verbeterd?

Het is dinsdagmiddag en Yunez van elf loopt met zijn twee vriendjes op de Hondsrug richting het plein van het winkelcentrum. Ze zijn niet de enige die genieten van het mooie weer. Hier en daar zitten een aantal mensen op een bankje. De één met een boek, de ander met een milkshake. Op het eerste gezicht lijkt dit een doodnormaal winkelcentrum.

De avonduren
Toch zegt Yunez dat hij hier alleen in de middag durft te komen. In de avond is het volgens hem erg gevaarlijk. ‘Er staan hier altijd mensen te schreeuwen. Ze doen dan drugs en drinken veel alcohol.’ Zijn vrienden knikken hevig mee en bevestigen het verhaal. Zo zegt er een: ‘Na het avondeten durf ik hier niet meer te komen. En al helemaal niet in mijn eentje.’

Naast het winkelcentrum ligt het VAVO Lyceum Utrecht. Daar komt Leyah de Graaf aanlopen, onderweg naar haar les. ‘Zo in de lente, met een leuk zonnetje, is het hier niet zo erg hoor. Er wordt wel veel gestolen, maar daar bemoei ik mij niet mee.’ Vorig jaar was de situatie voor Leyah toch een stuk anders. ‘Ik had toen veel lessen in de avond, maar daar durfde ik gewoon niet naartoe. Ik ben een vrouw he, dan moet je hier na zonsondergang ver uit de buurt blijven. Gelukkig ben ik hier nu alleen nog maar overdag.’

De politie zegt meer te handhaven in het winkelcentrum, maar Leyah merkt daar niet veel van. ‘Tja, ze rijden wel eens een rondje, maar uitstappen doen ze niet.’ Op de vraag of ze zich veiliger voelt in vergelijking met het afgelopen half jaar, schud ze nee. ‘Het is gewoon echt ghetto hier, dat verander je niet zomaar.’ Ook zegt ze dat niet alleen zij last heeft van de overlast. Ook haar vriendinnen komen liever niet meer in het winkelcentrum.

Maatregelen
Achter de kassa bij ‘Natuurlijk!’, de dierenspeciaalzaak van het winkelcentrum, staat Natascha Rietveld. In de winkel staan een paar mensen gezellig met elkaar te kletsen.
‘Ik heb al die overlast wel gezien hoor, maar op mij heeft dat geen effect’, zegt Rietveld lachend. ‘Ik ben niet zo snel bang.’ Ook hebben de maatregelen de situatie volgens Rietveld erg verbeterd. Er staan nu hekken zodat fietsers en brommers er moeilijker doorheen komen en volgens haar scheelt dat al de helft.

Buiten deze hekken heeft de gemeente ook andere maatregelen genomen om het winkelgebied veiliger te maken. Zo hebben er tot oktober vorig jaar een aantal camera’s gehangen die diefstallen en overvallen ontmoedigen. Ook is er een alcoholverbod ingesteld. Dit verminderd de overlast van openbaar dronkenschap volgens Rietveld enorm. Ook heeft de politie afgelopen zomer in een eerder artikel van het Algemeen Dagblad laten weten direct in contact te staan met overlastgevers. Zij krijgen persoonlijke aandacht en worden nauw in de gaten gehouden.

De bijdrage van de politie heeft volgens Rietveld erg goed uitgepakt. ‘Er zijn zichtbaar meer boa’s op straat en als er iets is met de winkel, dan hoef ik maar te bellen en ze zijn er zo.’ Ook via WhatsApp staan de winkeliers in verbinding met bijvoorbeeld de wijkagent. ‘De groepjes die al die overlast veroorzaakte, die zijn er niet meer hoor.’ Met het zonnetje, dat door de winkeldeur naar binnen schijnt in haar gezicht, vertelt ze dat ze het hier prima naar haar zin heeft.

Toekomst
Bij het winkelcentrum hoort ook een winkeliersvereniging. De vereniging zegt dat er geen overlast meer is en dat zij verder niet ingaan op vragen. Volgens hen heeft de eerdere berichtgeving over de overlast in het winkelcentrum meer kapot gemaakt dan de overlast zelf. Ze erkennen dat er in het verleden problemen waren, maar distantiëren zich daar nu compleet van.

Rietveld vindt het jammer dat de meningen zo verdeeld zijn. Ze denkt dat de mensen die heel hard roepen dat het gevaarlijk is, zelf nooit in het winkelcentrum te vinden zijn. Daarom heeft ze nog een, volgens haar, gouden tip: ‘Kom gewoon een keer gezellig langs. Koop een ijsje, geniet van het mooie weer en laat dit winkelcentrum weer zijn wat het ooit was.’

Kijk en luister hier naar een interview van Bram van der Vegt. Hij neemt je mee de snackbar in en vraagt aan de ervaren winkelier naar ervaringen en opvattingen.

Quinten Bol

Quinten Bol (2003) schrijft met een doel. Als beginnend journalist en student aan de School voor Journalistiek geeft hij het lokale verhaal een stem. Met zijn frisse, maar kritische blik op de samenleving vertaalt hij de lastigste onderwerpen en maakt hij het behapbaar voor het publiek.