Utrecht Zuid

Eerste levende boekenavond door Utrecht in Dialoog trekt veel bezoekers aan

Foto gemaakt door: Suzanne Kruijs

UTRECHT-ZUID – Utrecht in Dialoog organiseert voor de eerste keer een levende boekenavond. Dit deden ze in samenwerking met het Verhalenhuis. Bewoners uit Utrecht waren welkom op de Grytte Maliebaan 45. Wat betekent deze avond voor zowel de bezoekers als de levende boeken?

De samenwerking

Bezoekers waren vanaf zeven uur ’s avonds welkom bij deze gratis avond. Mede georganiseerd door Suzanne Kruijs zijn er ruim 35 bezoekers aanwezig. ‘Het doel van deze avond is mensen verbinden zonder oordeel’, aldus Suzanne. Deze avond is georganiseerd met behulp van het verhalenhuis, zij hebben de bezoekers gevonden. ‘Bij succes willen we zo’n avond zeker nog een keer organiseren’, vertelt Suzanne. Na één blik te werpen op alle aanwezigen vult ze aan; ‘maar dat moet wel lukken als ik de opkomst zo zie’.

Utrecht in Dialoog is een stichting in Utrecht. Hun visie is ‘’verbinding brengen in de stad door middel van dialoog’’. Zo’n 75 actieve bewoners en vrijwilligers werken samen met honderd partners in de stad aan een verbonden stad en inclusieve gemeenschappen. Utrecht in Dialoog organiseert vaker evenementen zoals bijvoorbeeld een wandeldialoog, maar nooit eerder een levende boekenavond. Dit deed het Verhalenhuis in de bibliotheek, vandaar dat er een samenwerking tot stand is gekomen. Het Verhalenhuis bestaat anderhalf jaar en is van mening dat elk verhaal het delen waard is.

Dialogen alom

Tussen alle aanwezigen zit ook Manu Klauwers, hij vertelt wel vaker naar de evenementen van Utrecht in Dialoog en het Verhalenhuis te gaan. Zelf is hij erg fan van de Soup & stories avonden, waar hij al twee keer eerder aanwezig was. ‘Ik woon deze avond bij omdat ik graag mijn eigen bubbel wil verbreden’, aldus Manu. Via de nieuwsbrief, waar hij overigens op geabonneerd is, hoorde hij van deze avond. ‘Ik hoop geïnspireerd te raken door onbekende mensen en ook iets te leren’, vertelt Manu.

Na de kennismaking en de inleiding is het tijd om in groepjes op te splitsen en naar één van de levende boeken te gaan luisteren. De groepen bestaan uit ongeveer acht luisteraars en één ‘levend boek’. In totaal zijn er vijf levende boeken die allemaal hun eigen verhaal vertellen. Zo vertelt één boek over het leven met ADHD en een angststoornis. In de grote zaal zit onder andere Ian Bromiley, een 66-jarig transgender-persoon. Hij is oorspronkelijk Engels en vertelt de groep gelijk dat hij hoopt dat het lukt om 66 jaar in tien minuten te proppen. ‘Het is een voorrecht om mijn verhaal hier te kunnen vertellen’, aldus Ian. Zo vertelt hij dat hij na de start van het hormoongebruik steviger in zijn schoenen staat en dat hij in een droomwereld niet in transitie was gegaan. Hij heeft één keer eerder zijn verhaal gedaan aan vreemden en vertelt dat hij het erg spannend vindt. Toch gaat het hem soepel af. Zo is Utrecht in dialoog en zijn de acht luisteraars die elkaar tot voor kort niet kenden een stukje dichter bij elkaar gekomen.

Wessel Paauw

Ik ben Wessel Paauw (2001), ik woon in het rustige dorp Rijnsburg en ik ben een beginnend journalist aan de Hogeschool in Utrecht. Hiervoor heb ik de mbo opleiding marketing en communicatie afgerond in Den Haag. Ik wil graag journalist worden omdat ik een nieuwsgierig persoon ben en graag verhalen vertel. Ik zou graag sportjournalist worden met de focus op voetbal. Ik ben gedreven en sociaal en ik zou graag sportverhalen willen delen met mensen die dezelfde passie delen. Ik ben erg enthousiast om aan de slag te gaan in het werkveld.