Utrecht Zuid

Vrouwenkoor Malaika lijkt immuun voor ondergang Nederlandse koren

HOOGRAVEN- Ondanks het recente nieuws over koren in Nederland die langzaam lijken uit te sterven, lijkt het Malaika koor in Hart van Hoograven daar niets van te merken. Deze vrouwengroep blijft trouw aan elkaar en de wereldmuziek die zij elke dinsdagavond vol plezier zingen.

In het Algemeen Dagblad, stonden vorige week twee  artikelen over Nederlandse koren die lijken te verdwijnen. In Rotterdam bestaat nog maar één mannenkoor en ook kerkkoren gaan door zwaar weer. Ledenaantallen kelderen dramatisch en de gemiddelde leeftijd in een koor ligt hoog. Er lijken geen enthousiastelingen om het stokje over te nemen van de oudere generatie.

Voor vrouwenkoor Malaika in Hoograven lijkt dit echter niet het geval. in de maand september hebben ze zelfs een inloopavond voor eventuele nieuwe leden. Onder leiding van voorzitter Nora van Rennes en secretaris Brigitte de Mol komen de twintig leden elke dinsdagavond vol enthousiasme zingen in buurthuis Hart van Hoograven. ‘Als je hier zingt, dan voel je je met elkaar verbonden op gevoelsniveau’, zegt Van Rennes met een glimlach. Dat is misschien wel de reden dat het vrouwenkoor Malaika, in tegenstelling tot vele andere koren in Nederland, levendig blijft voortbestaan.

Het koor is opgericht in april 1997 en is sinds 2003 een officiële vereniging en hoewel ook bij dit koor de gemiddelde leeftijd hoog ligt, willen ze niet beschreven worden als ‘oude taarten’. ‘Dit is een groep diverse vrouwen met liefde voor zingen en wereldmuziek’, zegt Van Rennes. Als voorzitter is zij al ruim 22 jaar lid van Malaika. Ook secretaris Brigitte Mol is al lang lid van het vrouwenkoor. Als jonge vrouw woonde zij in Zwitserland. Malaika was het eerste koor waar zij zich bij heeft gevoegd toen ze verhuisde naar Nederland. ‘Het was een mooie manier om te integreren in de Nederlandse maatschappij’, zegt ze. Nu is ze al meer dan 22 jaar lid. ‘Het heeft me nooit meer losgelaten’.

Meer over het koor en Nora van Rennes, de vrouw die Malaika al lang met veel plezier leidt, is te horen in het audio-interview met Deirdre van Gils.

Devoney Doorn

Devoney Doorn (2002) is een enthousiaste eerstejaars van de School voor de Journalistiek in Utrecht. Het liefst maakt zij verhalen over gevaarlijke gebieden en occulte gebeurtenissen. Voor de hyperlocal Utrecht-Zuid richt zij zich de eerste periode op verslaggeving over kunst en cultuur.