Utrecht Zuid

Utrecht-Zuid besteed extra aandacht in de Week Tegen Eenzaamheid

Bron: Pixabay, Engin Akyurt

LUNETTEN- De Week Tegen Eenzaamheid komt ook dit jaar weer langzaam ten einde. Het knooppunt in Buurtcentrum de Musketon in Lunetten besteed extra aandacht doormiddel van verschillende activiteiten in de Week Tegen Eenzaamheid. Zo schenkt het Knooppunt op deze frisse woensdagochtend warme koffie, thee en aandacht.

Vers gebakken taart en warme kopjes thee, ontmoeting staat centraal en iedereen is welkom! Zo probeert het Knooppunt mensen te werven in de Week Tegen Eenzaamheid. Met het actieprogramma Eén Tegen Eenzaamheid wil de overheid eenzaamheid verminderen in Nederland. Elk jaar organiseert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de Week tegen Eenzaamheid. In 2023 vindt deze actieweek plaats van 28 september tot en met 4 oktober. Dit jaar wordt er niet alleen aandacht besteed aan eenzaamheid onder ouderen, maar onder alle doelgroepen in de samenleving. Jong of oud, iedereen kan te maken krijgen met eenzaamheid.

Eenzaamheid onder jongeren

De eenzaamheid onder jongeren is in 2021 flink toegenomen. 14 procent van de jongeren tussen de 15 en 25 jaar voelde zich in 2021 eenzaam. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Uit een enquête onder ongeveer 7.000 Nederlanders blijkt dat gevoelens van eenzaamheid in alle leeftijdsgroepen zijn toegenomen. De toename bij jongeren is het meest opvallend. Waar voorheen vooral ouderen zich eenzaam voelden, ervaren nu jongeren tussen de 15 en 25 jaar eenzaamheid het sterkst onder alle leeftijdsgroepen. De coronapandemie en de daarbij horende maatregelen hebben volgens het CBS een negatieve impact gehad op gevoelens van de eenzaamheid onder jongeren.

Toch zijn er maar weinig tot geen jongeren te bekennen bij de verschillende activiteiten in de Week Tegen Eenzaamheid. ‘’We zien voornamelijk vaak mensen met een psychische kwetsbaarheid en oudere mensen bij het Knooppunt, helaas zien we maar weinig jongeren’’, aldus Shirley Hutter projectcoördinator van stichting Iedereen Telt Mee. ‘’Maar er komen ook mensen die het gewoon gezellig vinden, zo waren er vandaag een aantal 30 plussers bij.’’ Dat er helemaal geen jongeren bij het Knooppunt zijn, is gelukkig niet waar. Zo werkt er sinds kort een student als vrijwilliger bij het Knooppunt.

Taboe

Eenzaamheid is en blijft een taboe, mensen schamen zich vaak voor hun gevoel. Zo merkt ook projectcoördinator Shirley Hutter. ‘’Deze week was de opkomst een stuk minder dan normaal. Mensen komen minder snel zodra je het woord ‘eenzaam’ er aan toevoegt, de echte eenzame mensen komen ook eigenlijk helaas niet’’, zegt Hutter. eenzaamheid wordt gezien als een taboe onderwerp. Burgers en professionals vinden het lastig om hierover in gesprek te gaan. Maar eenzaamheid is toch deel van het leven.

Activiteiten

Het is ondertussen alweer de laatste dag van de Week Tegen Eenzaamheid, wat heeft het Knooppunt in Lunetten allemaal georganiseerd in deze bijzondere week?

Op vrijdagavond is er een spelletjesavond en op zaterdag is er een ruilwinkel. De rest van de week kun je terecht voor een warm kopje koffie of thee met wat lekkers erbij. In het Knooppunt ligt de nadruk op ‘koffie met aandacht’ en om elkaar een luisterend oor te bieden. De vrijwilligers hebben zelf iets lekkers gebakken of meegenomen vanuit huis.

Het Knooppunt in De Musketon wordt ook wel de huiskamer genoemd. Er is een klein keukentje en een kast vol met verschillende spelletjes. In het midden staat een tafel met een heerlijk vers gebakken taart in het midden. ‘’We willen graag een prettige sfeer creëren. Niets moet hier in de huiskamer, er zijn geen verplichtingen. Je mag hier helemaal stil zijn of je kan lekker kletsen met elkaar, het maakt allemaal niets uit’’, vertelt gastheer Theo.

Greet Berendsen is ook vaak te vinden in de Musketon. Zij is met een aantal andere ouderen aan het koersballen in de Musketon. ‘’Ik vind het goed dat er extra aandacht wordt besteed tegen eenzaamheid’’, vertelt Berendsen terwijl ze een slokje van haar warme chocolademelk neemt. De ouderen hebben nu even een koffiepauze, maar gaan er dadelijk weer tegen aan bij het koersballen. Ze hopen echter nog lang te kunnen blijven bestaan. Want ook de opkomst bij hun wordt met de jaren steeds minder.

In de onderstaande audio vertellen Shirley Hutten en de twee gastheren Theo en Hans meer over de Week Tegen Eenzaamheid.

Daphne van Beek

Daphne van Beek (2004) is een eerstejaars student journalistiek op de Hogeschool van Utrecht. Daphne schrijft nu voornamelijk nieuwsberichten en interviews voor de website van haar school in het thema criminaliteit in haar hyperlocal Utrecht Zuid. Ze is voornamelijk geïnteresseerd in misdaad en zou in de toekomst ook graag een misdaadjournalist willen worden. Ook probeert ze de wereld om haar heen steeds beter te begrijpen en luistert ze graag naar beide kanten van een verhaal.