John van Loon over vrijwilligerswerk bij feministische boekhandel Savannah Bay: “Het fijnste is dienstbaar zijn en de omgang met allerlei soorten mensen”

John lezend in een hoekje van Savannah Bay

In de Telingstraat, maar een paar meter verwijderd van de drukte van de Neude, bevindt zich de feministische boekwinkel Savannah Bay. Deze bijzondere boekwinkel wordt draaiende gehouden door een enthousiast team van vrijwilligers. Vandaag spreken we John van Loon, een van deze vrijwilligers. Hij verteld ons vol passie over Savannah Bay, de boeken die er te lezen zijn en het belang van deze Utrechtse boekhandel.

“Ik ben ongeveer in 2012 begonnen als vrijwilliger bij Savannah Bay, misschien nog wel eerder. Ik was destijds op zoek naar vrijwilligerswerk dat geluidsarm was, ik ben namelijk gevoelig voor geluid, een boekwinkel sloot daar dus perfect bij aan. Op hetzelfde moment zat Marischka Verbeek, de eigenaresse, een beetje met de handen in het haar. De gemeente had namelijk net besloten dat winkels in plaats van een zondag in de maand, elke zondag open mochten zijn. Voor Marischka was zondag altijd haar vrije dag die ze met familie doorbracht. Ze was dus hard op zoek naar iemand die de zondagen kon komen werken. Ik kwam al regelmatig bij Savannah Bay rond die tijd en zo sloten onze wensen eigenlijk perfect bij elkaar aan. En nu ben ik hier ondertussen al 11 jaar. Het fijnste vind ik hier het dienstbaar zijn en de omgang met allerlei soorten mensen. Je komt hier in aanraking met mensen die je misschien wel ziet op straat, maar waarvan hun verhaal niet zo zichtbaar is. We hebben hier bijvoorbeeld non-binaire vrijwilligers op de werkvloer, dat zorgt ervoor dat je ineens wordt geconfronteerd met het gebruiken van andere voornaamwoorden. Savannah Bay is dan ook een safespace waar iedereen zichzelf mag en kan zijn. Het werk heeft ook wel mijn blik op sociale kwesties veranderd. Het zaadje was wel al gepland, maar hier heeft het echt kunnen groeien. Dingen zoals Black Lives Matter, milieu, etc. zijn dingen die ik, als witte cisgender man, in het dagelijks leven niet zo vaak zou tegenkomen, maar hier word je echt met je neus op de feiten gedrukt. Dat maakt het bestaan van Savannah Bay, en andere feministische boekhandels, ook zo belangrijk. Wij vertellen verhalen vanuit een ander perspectief dan het standaard cisgender, mannelijke, hetero perspectief. Verhalen van vrouwen, verhalen van mensen van kleur, verhalen van queer mensen. Een van de mooiste boeken die we hier verkopen is voor mij bijvoorbeeld Golden Boy van Abigail Tarttelin. Het boek gaat over een persoon die op school wordt gezien als de ideale jongen. Goed in sport, aantrekkelijk, populair. Maar hij draagt het geheim met zich mee dat hij intersekse is. Het zijn onderwerpen waar je eigenlijk nooit wat over hoort. De I [van intersekse] is ook een van de meest onderbelichte letters binnen de LHBTQIA+. Het is dus ook mooi dat we tegenwoordig mensen zoals Raven van Dorst hebben die zich daar heel open over uitlaat. Het is belangrijk om ons bewust te zijn van het feit dat 2% van de mensen intersekse is. Een belangrijk boek om te lezen dus. Maar welk boek je ook wil lezen, je kunt het bij Savannah Bay bestellen. We hebben niet elk boek op de website staan, maar we kunnen wel eigenlijk elk boek bestellen voor onze klanten. We moeten concurreren met grootmachten als bol.com en we kunnen dus alle klandizie gebruiken. Dus denk aan ons wanneer je een boek wil kopen.”