Algemene Onderwijsbond eist loonsverhoging voor leraren, anders komen er stakingen

Algemene Onderwijsbond eist loonsverhoging voor leraren, anders komen er stakingen

Tekst: Caitlin de Lang

UTRECHT WEST – Als er op 16 juni geen goed bod ligt voor een loonsverhoging, gaat het personeel van het primair en voortgezet onderwijs in september weer staken. Dit meldt de Algemene Onderwijsbond (AOb), de grootste vakbond voor het onderwijs. De bond eist een minimale loonsverhoging van 12 procent om zo de hoge inflatie voor de werknemers in het onderwijs te verzachten. Ook wil de bond met de loonsverhoging het beroep van leraar aantrekkelijk houden, zeker met het aanhoudende lerarentekort. Rob Voorwinden van de Algemene Onderwijsbond vertelt meer over de mogelijke staking, het lerarentekort en de mogelijke oplossingen hiervan.

Waarom eist de AOb een loonsverhoging?
‘Allereerst hebben we momenteel in Nederland natuurlijk te maken met enorme inflatie, dus wij vinden het alleen maar logisch dat de lonen dan ook omhoog gaan. Ook vinden we dat leraren over het algemeen gewoon te weinig betaald krijgen voor wat ze doen. Leraren werken veel en hard en wij vinden dat daar ook wel een fatsoenlijke vergoeding tegenover mag staan. Ook zal een salarisverhoging bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort.’

Hoe draagt een loonsverhoging bij aan het oplossen van het lerarentekort?
‘Het houdt het beroep aantrekkelijk. Nu zie je dat jonge mensen die twijfelen over of ze leraar willen worden afhaken als ze de werkdruk tegenover het salaris afwegen. Je krijgt natuurlijk als leraar wel waardering van de leerlingen en hun ouders, maar aan het einde van de maand kan je daar je rekeningen natuurlijk niet van betalen. Net als dat veel leraren met dit salaris moeite hebben met het vinden van een woning, vooral in de grote steden, waar het lerarentekort sowieso al heel hoog is. Daarom is het voor veel mensen niet aantrekkelijk om in het onderwijs te werken en heb je gewoon weinig instroom.’

In de grote steden is het lerarentekort heel hoog, hoe is dat in Utrecht?
In Utrecht gaat het beter in de drie andere grote steden, maar er is wel nog steeds een hoog lerarentekort. Je merkt bijvoorbeeld dat er in achterstandswijken een groot personeelstekort is. Maar ook in Vinex-wijk Leidsche Rijn zijn er aanhoudende problemen. Het is voor leraren die net beginnen erg lastig om zich daar te vestigen. De woningen zijn namelijk erg duur en voornamelijk voor gezinnen. Er wordt daar gelukkig al wat meer voor starters gebouwd, dus dat zal hopelijk bijdragen aan een oplossing.’

In Utrecht is er vorig jaar een wooncomplex opgeleverd waar mensen met vitale beroepen, zoals leraren, voorrang krijgen op een woning. Wat vinden jullie hiervan?
‘Wij vinden het goed dat dit bestaat, maar het is natuurlijk jammer dat dit nodig is. Het is jammer dat leraren niet automatisch een goed salaris krijgen waar ze een woning in Utrecht mee kunnen betalen. Maar om nieuwe leraren naar de stad te trekken is dit een goede oplossing. Het is natuurlijk fijn voor leraren als ze in de buurt van hun school wonen, zodat ze na een lange dag niet nog een uur in de file te staan. Ook hoor ik dat leraren het fijn vinden als ze binding hebben met de buurt waar ze lesgeven. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat niet alle leraren hier op zitten te wachten. Dus het is een goede oplossing, maar het lost zeker niet het hele probleem op.’

Over de auteur

Caitlin de Lang

Mijn naam is Caitlin de Lang. Het allerleukste aan de journalistiek vind ik het vertellen van de verhalen van anderen. Iedereen heeft namelijk een eigen verhaal. Verder vind ik onderzoeksjournalistiek erg interessant, maar goede muziekjournalistiek weet mij ook te boeien.