PK Olie biedt duurzame diesel die goede stap zet richting klimaatneutraliteit

PK Olie biedt duurzame diesel die goede stap zet richting klimaatneutraliteit

Van links naar rechts: Marcel Kerpel, eigenaar PK Olie. Chauffeur Van de Hoef Transport. Frans Baltussen, eigenaar Van de Hoef transport.

LAGE WEIDE – Het tankstation van PK Olie aan de Nautilusweg, is het eerste tankstation in Utrecht-West die het voor vrachtauto’s mogelijk maakt om zelf HVO100 te tanken. Deze ‘renewable diesel’ is plantaardig in plaats van fossiel, hierom heeft een totale uitstoot vermindering van 89%. En is volgens de ondernemers achter het pompstation, de snelste manier om te verduurzamen. Van diesel naar elektrisch maar het liefst waterstof aangedreven vrachtwagens. Zelfs Tata Steel denkt erover na.

Tekst: Sil Kwaspen

Marcel Kerpel is een optimistische vrolijke ondernemer, die het beste voor heeft met zijn klanten en zijn omgeving. Hij probeert de sfeer goed en gemoedelijk te houden en gooit graag een grapje op tafel wanneer het goed uitkomt. Tijdens de wandeling van de Savannahcorner, de lunchroom waar we een koffietje dronken tijdens het interview, naar het tankstation honderd meter verderop. Is Marcel dankzij zijn grote netwerk voortdurend aan de telefoon, ook wanneer wij met de camera gereed staan grapt zijn compagnon Frans: “Ja, het werk gaat gewoon door hè!”

Nadat Marcel zeventien jaar in dienst is geweest bij een oliehandelaar in Alphen aan de Rijn, die wisselde van investeerder, besloot Marcel in 2011 om voor zichzelf te beginnen. De bv PK Olie werd opgericht. Later werd in september 2018 het voormalige Shell tankstation hier op Lage Weide omgedoopt tot een PK Olie tankstation. “Toen ik begon met dit bedrijf had ik wel veel relaties, maar geen middelen. Toen heb ik één van relaties gevraagd of die mij wilde helpen daarin. Dat was Michael Pouw uit Utrecht. Dus daar is de P van. PK Olie is van Pouw en Kerpel, zo is die naam ontstaan zeg maar.”

 

Lachend kijken de twee

Naast Marcel aan tafel zit een andere ondernemer te genieten van zijn kop koffie, Frans Baltussen. Deze vriend en zakenpartner van Marcel is vanaf moment één betrokken bij het tankstation aan de Nautilusweg. Zo hebben de twee een goede relatie op weten te bouwen, waarin ze zaken doen en elkaar ondersteunen. Frans vangt weleens wat dingen op van Marcel, wanneer hij er niet is.

Marcel ziet geen meerwaarde om een naamsverandering door te voeren, aangezien de klanten van PK Olie bekend zijn met deze naam. “Ja en anders moet hij al zijn wagens opnieuw gaan bestikkeren!” zegt Frans tussendoor met een grote grijns op zijn gezicht. Lachend kijken de twee mannen naar links door het raam naar buiten, waar een vrachtwagen van Stiho hun tankstation binnen rijdt. “Kijk daar staat er weer eentje” zegt Frans. “Kijk, dat is toch prachtig” en Marcel vult hem aan, “Frans is heel blij hoor, dat hij hier nu zit hahaha!”

 

Is HVO geen mooie tussenoplossing?

De brandstof zelf bestaat volgens Marcel Kerpel al 25 jaar. De vraag was eerder nooit zo hoog als nu. Bij de vraag of het bedrijf van Frans HVO100 afneemt, vertelt hij over het creëren van draagvlak bij zijn klanten om voor HVO100 te kiezen. “Laten we vooropstellen dat Van de Hoef al jaren trouwe klant is van PK, maar we vullen onze wagens momenteel met diesel. Maar je ziet wel, wij rijden voor grotere bedrijven zoals Tata Steel. Nou, Tata is natuurlijk dagelijks in het nieuws. De duurzaamheidsvraagstukken van Tata zijn er ook, toevallig verledenweek nog over gehad. Zij willen elektrisch gaan rijden, dus toen heb ik geopperd; Is HVO geen mooie tussenoplossing? Tijdelijk, totdat we die elektrische trucks hebben. Daar zijn ze nou serieus over aan het nadenken.”

Wanneer bedrijven willen verminderen in hun uitstoot dan valt er in de logistiek, aan de achterkant, volgens Frans de grootste klap nog uit te delen. “Tank HVO100 en met een certificaat kun je aantonen dat je 89% CO2 reductie hebt in vergelijking met standaard diesel.” Verteld Marcel ondernemend verder. “Well-to-wheel heet dat, van bron tot wiel. In de hele keten stoot je minder stikstof, fijnstof en CO2 uit.”

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/westkantcourant/wp-content/uploads/sites/1016/2023/05/ROL.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Frans legt uit waarom deze wagen ‘vol’ is. 

 

Met zijn bedrijf Van de Hoef transport, vervoert Frans voor meerdere grote nationale en internationale klanten. Wanneer een van zijn wagens het pompstation binnenrijdt, staat hij trots te kijken. “Zo, die is zwaar beladen. Deze komt van Tata Steel af, ooit gezien wat die verkopen?” Terwijl ik nee schud en met Frans naar de achterkant van de wagen loop, opent hij de deuren. “Kijk, dit is zo’n rol plaatstaal. Hier liggen drie van deze jongens in, bij elkaar zo’n dertigduizend kilo. Wanneer de politie deze wagen aanhoudt en op de weegschaal zet, dan is deze vrachtwagen vol. Je ziet dat er nog lege ruimte is, maar zwaarder dan dit mag niet. Tata is natuurlijk al een flinke poos in het nieuws en altijd onder het mom van vervuiling. Maar ik ben laatst nog op hun terrein geweest en stiekem is het zo’n indrukwekkend bedrijf.”

 

Delen en vermenigvuldigen

Het tankstation aan de Nautilusweg is een bv op zich, een eigen entiteit. Voorheen was dit een Shell pompstation, maar vanaf september 2018 pompstation PK Olie. Dat is hetgeen wat Marcel en Frans met elkaar delen, afzonderlijk hebben ze nog hun eigen bedrijven. Marcel runt PK Olie en verkoopt jaarlijks een miljoen liter aan diesel aan het bedrijf van Frans in de Groenekan, ten noorden van Utrecht. Frans runt Van de Hoef transport, het is een groot transportbedrijf met een wagenpark van zo’n veertig vrachtauto’s en van oudsher een familiebedrijf opgericht in 1929.

Samen hebben de mannen het goed naar hun zin, onder het genot van een kopje koffie. Terwijl ze uitkijken over het met zon bedekte parkje tussen de Savannahweg en de Positronweg, waar ze in de verte hun PK tankstation Lage Weide zien staan. “Dat is ook de reden waarom ik Frans heb benaderd, want als je niet kan delen kun je ook niet vermenigvuldigen zeg ik weleens. Dus dat gaat goed en dat is leuk als je met elkaar wat kan doen.” “Ja, als je elkaar kunt versterken,” vult Frans aan “zakenpartners en vrienden. Het beste van beide werelden eigenlijk.”

 

Onder aan de streep

Frans vult hem weleens vaker aan dan alleen in een gesprek, ook als zakenpartner. Hij vertelt een anekdote over het particulier aanschaffen van zonnepanelen, bij een bedrijf hier op Lage Weide. “Dan zet ik even mijn zakenpetje op en heb ik dat bedrijf ingelicht over de verkoop van HVO100 bij PK Olie om de hoek. Maar onderaan de streep moet de klant bereid zijn om ervoor te betalen, want per honderd liter kost deze ‘renewable diesel’ €72,- meer dan standaard diesel.”

Beide heren zijn van mening dat verduurzamen nodig is binnen alle takken van sport. Zij merken binnen hun eigen bedrijven dat ze duurzaamheidsvraagstukken hebben, net als hun klanten. Maar op de lange termijn geloven zij dat waterstof een betere aandrijver zal worden dan elektriciteit.

Volgens een artikel van de NOS op zes juli ’22 is in 2025 de waterstofcentrale van Shell op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam afgerond. Zij hebben twee aanvragen bij de Europese Commissie liggen, maar op de uitslag hiervan hebben zij niet gewacht. Nou blijkt uit een ander artikel van twintig maart, dat er in 2031 een Nederlands platform op de Waddenzee is gerealiseerd. PK Olie is energieleverancier die zo goed mogelijk aanbiedt wat de markt vraagt, verteld Marcel. “Wanneer wij de faciliteiten hebben om het te verkopen dan doen we dat.”

 

 

Video: Louise Hooijmans

 

Over de auteur

Sil Kwaspen

Hallo, mijn naam is Sil Kwaspen, ik ben 23 jaar en woon in 's-Hertogenbosch. Als startend journalist ben ik tijdens het maken van mijn producties actief bezig om alles zo interessant mogelijk te maken. Ik schrijf graag in verhalende vorm en laat mijn bronnen en het beeld juist het woord doen. Bij kleine gebeurtenissen duik ik graag in de diepte en bij moeilijk te begrijpen onderwerpen probeer ik alles behapbaar te maken. Saai nieuws is ook nieuws en als het belangrijk is dan moet het interessant genoeg zijn om te lezen.