Woerden

4000 euro opgehaald voor goede doelen bij Santa Run in Woerden

Verklede kerstmannen aan het begin van de Santa Run

Voor de vierde keer werd de Santa Run georganiseerd in Woerden. Dit jaar renden zo’n 160 mensen verkleed als kerstman of kerstvrouw door Woerden om geld op te halen voor stichting de Mantelmeeuw en het lokale doel het bevorderen van het groen in Woerden. Er is ruim 4000 euro opgehaald door de Santa Run.

Terwijl ik de binnenstad van Woerden inloop zie ik al veel mensen verkleed als kerstman of kerstvrouw, de straat is daardoor helemaal rood en wit gekleurd. Er staat muziek aan en er zijn veel toeschouwers, de sfeer zit er goed in. Na een korte toespraak van de organisatie en een warming-up begint de Santa Run, jong en oud beginnen enthousiast aan de run. Vanaf de zijkant zijn er veel toeschouwers die de deelnemers aanmoedigen. Voor veel deelnemers zorgt dit een lach op hun gezicht, zo zie ik een meisje helemaal glunderen. Voorop loopt er een “echte” kerstman en loopt te rinkelen met een bel in zijn hand. Door de Santa Run wordt er geld opgehaald voor goede doelen. Michiel Ming, één van de organisatoren, vertelt naar welke doelen het geld gaat: “Dit jaar zijn er twee lokale goede doelen, de eerste is stichting de Mantelmeeuw. Dat is een hospice voor mensen die in een terminale fase zitten en hun gezin worden daarin ondersteund. De tweede is een project wat we al een aantal jaar runnen hier in Woerden, namelijk het bevorderen van het groen in Woerden, met als doel om zowel bomen als planten te ondersteunen.” In 2019 en in 2020 zijn er al tuinen aangelegd in de wijken Molenvliet en Schilderskwartier met veel bloemen en planten. Michiel legt uit hoe het geld werd opgehaald: “Wij zijn erg blij met de opkomst en we hebben dit jaar ruim 4000 euro opgebracht door de deelnemers en de sponsoren. De deelnemers moesten bijvoorbeeld de kerstmanpakken zelf kopen en iedereen kon een donatie doen, ook de mensen die niet wilden deelnemen.”

Na een tijdje komen er steeds meer deelnemers terug naar de start locatie. Ze lachen nog steeds en ik hoor weer gejuich vanuit de toeschouwers. De gezelligheid is er nog steeds. Chris is één van de deelnemers en ook zoon van één van de organisatoren en vertelt mij het volgende: “Ik ben hier elk jaar, nu al voor de derde keer en het is gewoon heel gezellig. Er is een hechte sfeer, leuke warming-up en het is natuurlijk voor het goede doel. Dus het is gewoon een heel leuk evenement.” Chris vertelt dat hij volgend jaar ook weer meedoet: “Ik ben er zeker bij, het is gewoon heel erg leuk en ik hoop dat er steeds meer mensen mee gaan doen. Dan wordt heel Woerden kerstman of kerstvrouw.” Michiel ziet wel een stijgende lijn in het aantal mensen die meedoen: “In 2018 en in 2019 waren er meer dan 250 deelnemers, maar daarna is het door corona twee jaar niet doorgegaan. Vorig jaar zijn we weer opnieuw opgestart, toen hadden we 140 deelnemers, maar nu dus met meer dan 160 deelnemers. Dus ondanks dat het getal lager is dan voor corona, zit er wel weer een stijgende lijn in.” Wie weet zijn er volgend jaar nog veel meer kerstmannen en kerstvrouwen.

Luister hieronder naar de audioreportage van David Crince over de Santa Run in Woerden.

Lucas van Ackooij

Lucas van Ackooij (2006) is journalist in opleiding en is erg gedreven om al het nieuws uit te zoeken en over te brengen aan de rest van Nederland. Hij wilt uitzoeken hoe dingen in elkaar zitten en hoe mensen (anders) denken. Nieuwsgierig is hoe je hem in 1 woord zou kunnen omschrijven, maar ook met de woorden georganiseerd en respectvol. Als iets met onrecht gebeurd, is hij één van de eerste die daar meer over wilt weten. Hij heeft een enorme politieke interesse en heeft dan ook ambities om daar zijn werk van te maken, zoals politiek verslaggever. Later bij de televisie werken als presentator, bijvoorbeeld bij een talkshow, ziet Lucas ook wel zitten. Hij zal zich altijd inzetten om de waarheid boven water te halen. Bovendien wilt hij dat alle kanten van een verhaal aan het woord komen, zodat het volledige plaatje in beeld wordt gebracht.