Woerden

Van Veiligheid tot vriendschap: Het toetredingsproces bij schietvereniging ssvr Robinhood

In totaal hebben 195 inwoners van Woerden een wapenvergunning, die samen goed zijn voor 552 wapens. Daarmee ligt het aantal wapenvergunningen in deze gemeente hoger dan gemiddeld in Utrecht, net als het aantal wapens overigens. Het aantal legale wapens in Woerden neemt toe, volgens een recent rapport van het Algemeen Dagblad. “Als je lid bent van een schietvereniging, heb je niet meteen een vergunning om thuis wapens te bezitten,” zegt Vince.

Bij schietverenigingen draait alles om veiligheid en discipline. Voordat iemand lid kan worden van een schietvereniging, moet die persoon aan strikte regels voldoen. Dit geldt ook bij de schietvereniging ssvr Robinhood. Vince van Domburg (45) vertelt dan ook welke stappen zij als vereniging ondernemen voordat iemand lid mag worden. “Wij vinden het van cruciaal belang dat mensen dit traject zo zorgvuldig en eerlijk mogelijk afleggen,” aldus Vince. De schietvereniging is niet alleen een schietvereniging maar is er ook veel aandacht voor gezelligheid.

Allereerst moet een nieuw lid een lang traject afleggen om überhaupt in aanmerking te komen bij de schietvereniging ssvr Robinhood. “Aan het begin van het traject word je ondervraagd door een groep wijze mensen over waarom je lid wil worden,” aldus Vince. In veel gevallen moeten nieuwe leden een achtergrondcontrole ondergaan om te controleren of ze een strafblad hebben. Dit helpt om ervoor te zorgen dat alleen betrouwbare mensen toegang krijgen tot wapens. Daarna wordt de persoon doorgestuurd naar de secretaris en de secretaris meldt de meneer/mevrouw bij de KNSA (Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie). “De bond checkt nogmaals of de meneer/mevrouw niet op de zwarte lijst staat.”

Daarnaast moeten nieuwe leden een veiligheidsopleiding volgen. Tijdens deze training leren ze hoe ze veilig met wapens moeten omgaan. Ze leren bijvoorbeeld dat ze een wapen altijd moeten behandelen alsof het geladen is en dat ze nooit een wapen op iemand mogen richten vertelt Vince.

Monica Kranenburg (51) vindt dat veel mensen nog denken in een bepaald stereotype van wie er lid is van de schietvereniging. “Ik denk in het algemeen dat mensen geen idee hebben wie er lid zijn van een schietvereniging,” aldus Monica. Monica is een vrouw in een rolstoel en werd op haar 30ste lid van de schietvereniging. In haar omgeving verklaarde iedereen haar voor gek, omdat zij een vrouw is en in een rolstoel zit. De mensen die dit tegen haar hebben gezegd, zijn nu zelf een keer meegegaan naar de vereniging en zijn uiteindelijk bijna allemaal zelf ook lid geworden.

Bovendien hebben schietverenigingen regels voor het gebruik van beschermende uitrusting. Oorbeschermers en veiligheidsbrillen zijn verplicht op de schietbaan. Dit voorkomt gehoorschade en oogletsel door rondvliegend gruis of kogels.

“De mensen die lid zijn van de vereniging beginnen het als hobby en maken er daarna hun sport van,” aldus Vince. Bij binnenkomst in de kantine voel je meteen een warme sfeer hangen. Vince vertelt dat het ook een plek is voor gezelligheid en waar nieuwe vriendschappen ontstaan voor jong en oud. Monica benadrukt nog extra hoe belangrijk het voor ssvr Robinhood is om meer dan alleen een schietvereniging te zijn. “Stel je bent lid geworden van de schietvereniging en je raakt ineens je baan kwijt of het gaat uit met je partner, dan willen wij er als vereniging zijn voor je en kijken hoe het met je gaat,” vertelt Monica.