Woerden

100 jaar zwemmen in Woerden wordt massaal gevierd

Onthulling van de voorkant van het magazine.

Dit jaar viert Woerden 100 jaar georganiseerd zwemmen en vanwege dit jubileum is er een tijdschrift gemaakt. Hierover wordt een toespraak gegeven in het Batensteinbad. Er staat ook een nieuw zwembad op de planning voor Woerden en om hier meer over te weten te komen, ben ik naar het Batensteinbad gegaan.

Wethouder
De overhandiging van het tijdschrift begon om 11.00 uur. De zaal stroomde vol met mensen die benieuwd waren naar het tijdschrift. Zowel de badmeester als de wethouder hielden een toespraak. Om meer te weten te komen over de belangen van de toespraak en de plannen voor het zwembad, interviewde ik Wethouder Arjan Noorthoek die zich vooral  Arjan bezig houdt met wonen en sport in Woerden. Tijdens de toespraak richtte hij zijn aandacht op de vrijwilligers van het zwembad: “Het zijn vrijwilligers die tien jaar geleden hebben gezegd dat ze het zwemmen weer terug willen brengen.” Ook vindt hij het essentieel om te benadrukken dat zwemmen altijd belangrijk blijft in de gemeenschap en dat we daar geld voor over moeten hebben. “Het gaat om de gezondheid en de veiligheid van mensen.”

Arjan vertelde ook over de plannen voor vernieuwing van het zwembad omdat het gebouw erg verouderd is: “We moeten echt gaan kijken hoe we de komende jaren een modern zwembad neer gaan zetten.” Het is belangrijk dat er binnen en buiten gezwommen wordt, dus moet er een mooi zwembad terugkomen. Hij vertelde ook dat er plannen zijn voor een geheel nieuw zwembad, maar dit proces duurt erg lang: “We moeten een goede locatie vinden en kijken hoeveel zwembaden we houden. Dat zijn moeilijke beslissingen om te maken met elkaar.”

Werknemers
Om meer te weten te komen over wat het personeel denkt over de veranderingen die het Batensteinbad door de jaren heen heeft meegemaakt en over het potentiële nieuwe zwembad, heb ik Joyce, medewerkster van Batensteinbad, geïnterviewd. Ze vertelde dat de grootste verandering van het zwembad is dat het buitenbad weg is: “Dit is echt een ding voor de Woerdenaren.” Het buitenbad was een groot bad waar veel Woerdenaren herinneringen aan hebben. Later werd dit buitenbad een speelweide met een peuterbadje: “Daar heb ik zelf de meeste herinneringen aan.“ Nu is het een speelterrein geworden. Ook zegt ze dat het binnenzwembad niet echt veranderd is: “Het is meer bijgehouden.”

Over een nieuw zwembad weet Joyce nog niet veel. Ze vertelde dat ze het leuk zou vinden als er een nieuw zwembad komt, maar dat het niet veel uitmaakt voor haar: “Dat er gezwommen kan worden en dat de kinderen zwemles kunnen krijgen is voor mij het belangrijkste.” Ook benoemde ze dat het zwembad technisch erg verouderd is, en dat een nieuw zwembad de beste keuze zou zijn.

Bewoners
Er zijn dus plannen voor een nieuw zwembad in Woerden en om te zien wat de mensen ervan vinden, interviewde ik een vrijwilliger van het zwembad. Zelf zwemt hij al heel lang in het Batensteinbad: “Vroeger zwom ik altijd in het Batensteinbad en dit doe ik nog steeds elke week een half uurtje.” Hij vertelde dat de plannen voor een nieuw zwembad nu in het besluitvormingsproces bij de gemeente liggen. Ook zei hij dat de zwembaden er nog goed uitzien, maar wel erg verouderd zijn: “Er moet echt iets aan gedaan worden. Als je het hele zwembad wilt renoveren, kost dat te veel geld. Er zit niets anders op dan iets nieuws te bouwen.”

Hieronder kunt u luisteren naar een audioreportage met wethouder Arjan Noorthoek en werkneemster Joyce. Dit interview is opgenomen tijdens de toespraak door Lucas van Ackooij.

Dagmar van Hoogstraten

Dagmar van Hoogstraten (2006) is een journaliste in opleiding en schrijft bij SVJ Media. Ze is geboren en getogen in Den Haag en ze studeert nu in Utrecht. Op dit moment werkt ze bij de ijssalon. In haar vrije tijd spreekt ze vaak af met vriendinnen en speelt ze hockey. Ze is een nieuwsgierig, kritisch, gepassioneerd, gezellig, gemotiveerd en sociaal persoon. Ze houdt ervan om voor rechtvaardiging te zorgen. Later zou ze graag bij de radio of televisie willen werken.