Woerden

IJsbaan Woerden brengt Woerdenaren bij elkaar met uniek curlingtoernooi

De fluitketels liggen al klaar voor het toernooi

Rotary ijsbaan Woerden trapt het nieuwe schaatsseizoen af met het jaarlijkse curlingtoernooi. Het is echter niet zomaar een curlingtoernooi, want er worden geen curlingtegels, maar fluitketels gebruikt. Dit weekend strijden 120 teams op het Kerkplein om de felbegeerde eindzege. Het gebruik van de fluitketel heeft een bijzondere reden.

‘De initiator van het fluitketeltoernooi is eigenares van een kookwinkel en zij vond het 11 jaar geleden wel mooi om de fluitketels die zij verkoopt in haar winkel te gebruiken om mee te curlen’, zegt Jessica Rateland, organisator van het toernooi.
De fluitketels, dienend als alternatief voor curlingstenen, brengen voor- en nadelen met zich mee bij het curlen, laat Rateland weten. ‘De fluitketels zijn heel karakteriserend voor dit toernooi en dat maakt het ook zo geliefd. Maar sommige ketels zijn zo gehavend dat ze automatisch een bochtje naar links maken. Daar moeten deelnemers dan hun tactieken op aanpassen.’

Verklaring populariteit
‘De populariteit van dit toernooi is te verklaren door de competitiviteit, laagdrempeligheid en saamhorigheid die het met zich meebrengt. Het brengt de mensen echt bij elkaar’, zegt Rateland. ‘Iedereen kan meedoen. Er zijn vriendenteams, familieteams en bedrijventeams.’

Voorbereiding
Het toernooi wordt serieus genomen in Woerden. Zo benoemt Rateland de ‘eeuwige roem’ die de winst van dit toernooi oplevert. Deelnemende teams zijn de afgelopen tijd al druk bezig geweest met voorbereiden, merkt Rateland op. ‘Sommige teams zijn al aan het bowlen, of ze gaan in de winkel of met vrienden van tevoren al oefeningen doen.’

Fluitje vooruit
Voor aanvang van het toernooi brengt de organisatie de fluitketels allemaal op hetzelfde gewicht door er cement in te doen. De ronde vorm aan de onderkant van de fluitketels zorgt er volgens Rateland voor dat de fluitketel lekker over de baan glijdt.
‘Het tuutje, ook wel het fluitje genoemd, kan je het beste recht vooruit gooien, want dan gaat ‘ie het hardst. Dus wij zeggen altijd ‘’fluitje vooruit, dan ga je de goeie kant op”.’

Beluister hier het audio-interview van Lieke Queens met Jessica Rateland:

Jelmer de Vries

Jelmer de Vries (2005) is werkzaam als journalist bij SvJ Media Woerden. Hij is geïntrigeerd door mooie, interessante verhalen en gaat deze achterna. Hij probeert de lezer of luisteraar in elk verhaal mee te nemen door zijn verhalen met passie te maken en over te brengen. Deze student journalistiek voelt zich vrij om op de redactie van SvJ Media Woerden te doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.