Woerden

Eenzame ouderen in Woerden staan er niet langer alleen voor

Ruim tien procent van de ouderen in Woerden zijn ernstig eenzaam. Ze hebben om variërende redenen weinig of geen sociale contacten meer om zich heen. Stichting met je hart zet zich in om zo veel mogelijk ouderen in deze situatie te helpen.

Stichting Met je hart Woerden is een stichting die volledig draait op de hulp van vrijwilligers. Ze zetten zich in en bieden ondersteuning aan alleenwonende en eenzame ouderen binnen de gemeente Woerden. Het werk is gericht op zowel het verminderen als het voorkomen van eenzaamheid. Het gehele initiatief draait op de inzet verschillende vrijwilligers. Stefan Schuilin is daar een van.

“Binnen Woerden zijn er meerdere organisaties en evenementen die eenzaamheid onder ouderen behoren te voorkomen en verminderen,” legt Stefan uit. “Wij hebben bijvoorbeeld de jaarlijkse Week tegen de Eenzaamheid hierin staan verschillende soorten workshops en activiteiten gepland zodat ouderen iets leuks kunnen doen en nieuwe mensen kunnen ontmoeten.” Behalve de Week tegen de Eenzaamheid worden er ook digitale collectes gehouden en campagnes gevoerd om de eenzaamheid onder aandacht te brengen

Een van de ouderen de ouderen moeite heeft met eenzaamheid is Joop Rommelswaard. Hij verblijft in een verpleeghuis vanwege een tia en krijgt nooit bezoek. Hij is zijn volledige verblijf dan ook alleen geweest en heeft alleen dagelijks contact met zijn zorgmaatje, Johan de Wit. Johan zet zich in zodat Joop ondanks zijn situatie niet alleen hoeft te zijn, hij heeft bijvoorbeeld een oproep op Facebook geplaatst met het verzoek om presentjes te sturen op zijn verjaardag. Ook is Johan actief op zoek naar de familie van Joop. Zodat er in ieder geval een persoon minder alleen is.

Nijaga Terborg

Nijaga is student journalistiek in Utrecht. Ze zit op dit moment in haar eerste jaar. In haar vrije tijd speelt ze graag rugby, shopt ze en maakt ze kleding. Fashion is ook een groot gedeelte van haar leven. Haar droom is dan natuurlijk om journalistiek en fashion de combineren en hier haar baan van te maken.