Woerden

Het samen sterk huis zorgt voor ontspanning door te schilderen met bijenwas

Foto: Suna Akilli

Vogeltjes, warme of koude kleuren en verschillende patronen van verf zie je verschijnen. Het samen sterk huis in Woerden organiseert activiteiten voor mensen die leven met of na kanker om zo hun zorgen even los te laten. Schilderen met bijenwas is een van die activiteiten om creatief bezig te zijn. Deze activiteit zorgt ervoor dat de mensen zich ontspannen voelen.

Gedachteloos en creatief bezig zijn
Warme kopjes koffie en thee, kleuren die de tafels versieren en koekjes hier en daar. Iedereen is bezig met het maken van een kunstwerk. Ze zijn tussendoor veel aan het kletsen en laten aan elkaar zien wat ze gemaakt hebben, terwijl sommigen ook juist met volle aandacht aan het schilderen zijn. Marian van Ieperen is gastvrouw bij deze activiteit. “We doen veel creatieve workshops, vooral omdat dat erg ontspannend is en je even uit je hoofd bent”, vertelt Marian. Het schilderen met bijenwas kan je ook niet heel erg sturen en dit zorgt er nog meer voor dat je niet hoeft na te denken. “Het is fijn om even in een andere omgeving te zijn en iets anders te doen,” legt Marian verder uit. Ook is het voor elke doelgroep beschikbaar en zijn er ook nog andere creatieve activiteiten met hetzelfde doel om de mensen te laten ontspannen.

Strijken met perfectie is het zeker niet
Wanneer je de ruimte binnenloopt, galmt het van gelach. De zon schijnt naar binnen en in de ruimte zie je al meerdere kunstwerken staan. Een grote tafel staat in de kamer, waarbij iedereen bij elkaar kan zitten. Met bijenwas schilderen is een erg oude vorm van schilderen. Iedereen heeft een strijkijzer voor zich en maakt zo de verf warm om daarmee op een blaadje te kleuren. Er zijn erg veel kleuren om uit te kiezen, waarmee je verschillende patronen kunt maken. Dit doe je door met het strijkijzer bewegingen te maken. “Er zijn geen regels, alles is goed en alles mag”, geeft een deelneemster aan. “Je wordt hier wel rustig van, dat is heel goed voor mij omdat ik erg druk ben”, vertelt een andere deelneemster. Ook vertelt ze dat de sfeer perfect is. “Je moet niet te diep op dingen in gaan, want dat is niet voor iedereen leuk”, vertelt ze.

Koffie of thee?
De mensen zijn hier allemaal om positief te blijven. Het samen sterk huis organiseert de activiteit schilderen met bijenwas vaker. Ook zijn er elke week meerdere activiteiten die te volgen zijn. De activiteit van het schilderen met bijenwas duurt ongeveer twee uur lang. Ook kan je voor alleen een kopje koffie of thee altijd langskomen. “Ik zit hier ook voor de gezelligheid en om koffie te drinken,” benoemt een deelneemster. De vrijwilligers schenken de kopjes koffie en thee in. Ook bieden de vrijwilligers een luisterend oor, geven ze passende activiteiten en zorgen ze voor de rust. Bij het schilderen met bijenwas is dit ook zo. De mensen die voor het eerst bij deze activiteit zijn, krijgen veel uitleg van de vrijwilliger en kunnen zo goed aan de activiteit beginnen.

In het audioverslag hieronder is Joyce van ‘t Hart in gesprek met de gasten die bezig zijn met het schilderen met bijenwas, waarbij ze veel hierover te horen krijgt.

Suna Akilli

Hallo, mijn naam is Suna Akilli. Ik ben student aan de school voor journalistiek in Utrecht, met een grote passie voor schrijven. Vooral onderwerpen zoals muziek en maatschappelijke thema's interesseren mij, maar met mijn nieuwsgierigheid kan ik mij interesseren in elk onderwerp! Naast schrijven ben ik veel bezig met muziek maken en gedichten schrijven. Met een creatief hintje vorm ik verhalen die voor iedereen leesbaar zijn.