Woerden

Jongeren ontbreken in het uitgaansleven

Het nachtleven draait weer op volle toeren. Toch zie je maar weinig jongeren over straat lopen of in de kroegen staan. Ook staan de uitgaansgelegenheden, na de corona lockdown, nu met inflatie weer voor een nieuwe uitdaging. Toch weet café Victoria de sfeer er goed in te houden.

Het is half elf s ’avonds en bij entree in café Victoria veert iedereen op. Oranje debutant Quilindschy Hartman scoort net de aansluitingstreffer tegen Frankrijk. Ongeveer twintig tot vijfentwintig man in het café kijken met hoopvolle blikken naar de laatste tien minuten van deze wedstrijd. Toch blijkt het uiteindelijk valse hoop te zijn, het Nederlands elftal verliest met 1-2 van Les Bleus.

De avond is echter nog niet verloren. De groep bestaande uit alleen maar dertigplussers bestelt er nog een drankje bij en gaat vrolijk met elkaar kletsen. Opvallend is het ontbreken van jongeren, zeker op een vrijdagavond. “Die gaan vooral naar de stad (Utrecht) toe’’, vertelt het barmeisje. Volgens haar is dit te verwijten aan het ontbreken van nachtclubs in Woerden. ‘’Zeker als je jong bent wil je liever naar een club en nog niet naar een kroeg of café.’’

Even later gaan wij in gesprek met de eigenaar van het café Erik Thuis. “Ik ben inmiddels ruim 27 jaar eigenaar het café, dan ben je gewend dat er mindere tijden bij horen’’, vertelt hij ons met een lach op zijn gezicht. En het ontbreken van jongeren ziet hij ook niet als probleem, zo zegt hij: “Vroeger was dit echt een jongerenkroeg, maar dat zorgde altijd voor problemen.’’ Met problemen doelt hij op vechtpartijen en geluidsoverlast buiten de kroeg wat klachten van omwonende opleverde. ‘’Daarom heb ik ervoor gekozen om me te gaan richten op ouder publiek.’’ Dit resulteerde tot minder klanten, maar door het verschil in uitgave patroon van de jongere ten opzichte van de oudere is hier qua omzet weinig van te merken.  Tot slot spreekt hij zich uit over de inflatie: ‘’Mijn prijzen zijn niet afhankelijk van de inflatie, omdat ik geen vast contract met een leverancier heb. Hierdoor kan ik mijn prijzen laag houden om vervolgens mijn omzet uit de hoeveelheid verkochte drankjes te halen.’’ En met bier vanaf 2,90 euro en twee cocktails voor 12 euro is hij een man van zijn woord.

Het eind van de avond is in zicht en op een enkeling na is iedereen nog aanwezig in het café. Waar aan het begin van de avond iedereen bij zijn eigen groepje zat is inmiddels een grote groep gevormd. Waar veel gesproken wordt over de wedstrijd van het Nederlands elftal die avond. En iedereen klaar is om de nieuwe bondscoach te worden, omdat ze dan alles anders zouden doen. Is er een klein groepje verzameld bij de bar. Hier ligt een rad met op de rand shotjes en in het midden een grote pijl. Vrolijk wordt er aan deze pijl gedraaid totdat de punt bij een vol glas beland, lachend wordt deze dan opgedronken alsof morgen er niet meer toe doet.

Lars Heezen

Ik ben Lars Heezen, 21 jaar en student aan de school voor journalistiek. Ik heb een sterke voorliefde voor sport en kom ook al bijna mijn hele leven in het weekend op de voetbal. Verder interesseer me ook in bredere onderwerpen, zeker als iemand er met passie over kan spreken. Tot slot zou ik mezelf vergelijken met FC Utrecht speler Jens Toornstra ,  ik ben een harde werker en geef ik nooit op totdat ik 100% tevreden ben met het eindresultaat.